چکیده:
اندیشۀ تلفیقی نقش عمدهای در خلق مفاهیم جدید و بسط استعاری چشماندازهای نوین دارد. هدف این مقاله تبیین استعاری از تخیّل جامعهشناختی آنتونی گیدنز بر پایۀ نظریۀ تلفیق مفهومی است. با مطالعه در آثار گیدنز استعارههای عمدۀ وی، با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی و الگوی «روند تشخیص استعاره» استخراج و تحلیل شدند. بنیاد اصلی زبان استعاری در اندیشۀ گیدنز، استعارههای تلفیقی است. او با تبدیل و ترکیب مفاهیم، به استعارههای جدیدی دست یافته است. وی در نظریۀ ساختیابی با استفاده از استعارههای تلفیقی و هستیشناختی، علاوه بر سازماندهی نهادها در راستای زمان و مکان بر تلفیق ساختار و عاملیت تاکید میکند. گیدنز در تداوم نگاه تلفیقی در سطح معرفتشناختی معتقد است، زبان صرفا ابزار تحلیل نیست بلکه خود بخشی از کنش اجتماعی محسوب میشود. در سطح روششناختی نیز قایل به آمیختگی روشهای کمّی و کیفی است. گیدنز براین باور است که زندگی اجتماعی انسان مدرن ماهیت ساعتوارگی دارد و آنچه موتور محرکۀ دنیای مدرن را تشکیل میدهد شتاب بیسابقۀ تغییرات در سطوح مختلف فردی و اجتماعی است. وی توصیف مجددی از جهان نوین ارایه نمود و آن را با استعارۀ جاگنات(گردونه خردکننده) «اینهمانی» کرده و با استعارۀ ژانوسی[1] ادغام و مفهومسازی کرده است که بهطور توامان دارای پیامدهای مثبت و منفی است.
Blending thinking plays a major role in creating new concepts and metaphorical expansion of new perspectives. This article aime is metaphorical explanation of Anthony Giddens' sociological imagination based on the theory of conceptual blending. By studying Giddens works, his major metaphors were extracted and analyzed using qualitative content analysis method and based on the "Metaphor identification procedure" model. The main foundation of metaphorical language in Giddens's thought is blending metaphors. He has achieved new metaphors by transforming and combining concepts. In the theory of structuration using blending and ontological metaphors, In addition to organizing institutions in terms of time and place, it emphasizes the integration of structure and agency. Giddens believes at the epistemological level, Language is not merely a tool of analysis but itself a part of social action. At the methodological level, he also believes in the blending of quantitative and qualitative methods. Giddens believes that the social life of modern man is time-based, And what drives the modern world is the unprecedented acceleration of change at various individual and social levels. He has presented a redefinition of the modern world and "identify" it with "Juggernaut metaphor" also has combined and conceptualized with the metaphor of Janus, which has both positive and negative consequences.
خلاصه ماشینی:
پرسش هاي بنياديني که در اين مقاله طرح ميشوند، عبارتند از: - هستۀ اصلي استعاره هاي بنيادين در متون جامعه شناختي گيدنز کدامند؟ - چه ارتباط ساختاري بين مفاهيم و استعاره هاي جامعه شناختي وي وجود دارند؟ - آيا بين نظريۀ جامعه شناختي گيدنز با رويکرد روش شناختي او ارتباط وجود دارد؟ - چگونه استعاره هاي تلفيقي در بينش جامعه شناختي وي برساخت شده اند؟ پيشينۀ پژوهش درخصوص گيدنز در متون جامعه شناختي، تحقيقات متعددي در داخل و خارج از کشور انجام شده است که به خاطر عدم اطاله کلام ، برخي از عمده ترين اين تحقيقات عبارتند از: لک زايي (١٣٨٩) مباني انديشۀ آنتوني گيدنز: نظريه پرداز ساخت يابي، مقدس و قدرتي (١٣٨٣) نظريۀ ساختاربنديشدن آنتوني گيدنز و مباني روش شناختي آن ، ايزدي اودلو (١٣٨٨) آنتوني گيدنز و مدرنيته واپسين ، صديقي (١٣٨٩) تئوري ساخت يابي آنتوني گيدنز: پيامدهاي تئوريک و روش شناختي و کاربرد عملي آن در جامعه شناسي، ساعي ارسي (١٣٩٠) آنتوني گيدنز جامعه شناس سرعت محور، حاجيحيدري و متقيزاده (١٣٩١) بازسازي الگوي بازانديشي گيدنز برمبناي 1 Antony Giddens 2 Symbolic value 3 Fauconnier & Turner مواضع اخيرتر او راجع به سنت ، بهشتينژاد (١٣٩٥) نقد نظريۀ فرهنگي آنتوني گيدنز، علامه و نواح (١٣٩٨) بازانديشي؛ کشاکش آراء در آنتوني گيدنز و ميشل فوکو، کسل (١٩٩٣) چکيده آثار آنتوني گيدنز، کريستوفر (١٩٩٨) معناي مدرنيت : گفتگو با آنتوني گيدنز، توکر و کنت (١٩٩٨) آنتوني گيدنز و نظريه اجتماعي مدرن ، کلهون (٢٠٠٢) تئوري جامعه شناسي آنتونيگيدنز داخل و خارج از کشور انجام شده است ، ولي وجه استعاري انديشۀ گيدنز بويژه استعاره «تلفيق مفهومي» مورد توجه قرار نگرفته است .