چکیده:
پناهگاه یکی از کهنالگوهای بنیادین بشر است که در وطن تجسد مییابد؛ کالبدی برای ظهور جهانبینی و ساختار اجتماعی مردمانی که ویژگیهای مشترک فرهنگی، سیاسی، زبانی و تاریخی دارند. انسانشناسان دو مؤلفه برای تعریف وطن ارائه کردهاند: اصالت مرز و آنچه درون مرزها دیده میشود. با توجه به این مسئله، زمین، حکومت و دشمن مؤلفههایی هستند که هرکدام سهمی در خلق این مفهوم دارند و با توجه به الگوی هر دوران تاریخی، اهمیت بیشتر یا کمتری مییابند. در شاهنامه، ایران و ایرانشهر وطنی هستند که همۀ روایات در ارتباط با این دو شکل میگیرد، اما آمیختگی مکانهای واقعی و فراواقعی، حکومتهای اسطورهای و تاریخی و دشمنان گوناگون در شاهنامه، تشخیص وطن را دشوار میکند. مکان مهمترین و بدیهیترین مؤلفه برای تعریف مفهوم وطن است؛ بنابراین در این پژوهش برای دستیافتن به تعریف وطن، مکانهای شاهنامه تقسیمبندی، توصیف و تحلیل شدهاند. مکانهای فراواقعی، انعکاس ذهنیت ایرانیان دربارۀ سکونتگاه و شاه آرمانی است و مکانهای واقعی ساختارهای حکومتی و اجتماعی را به تصویر میکشد. بررسی مکانهای واقعی و فراواقعی، این حقیقت را آشکار میکند که وطن در شاهنامه، مفهومی ذهنی، جمعی و شامل حوزهای تمدنی است؛ یعنی مجموعهای از شهرها و مردمان که با یکدیگر ارتباط دارند و یک حکومت مرکزی قدرتمند آنها را اداره و از آسیب دشمن حفظ میکند.
Analysis of the Anthropological Concept of "Homeland" in Shahnameh (Based on Analysis of Place Structures) Elham Saadat[1] Mohsen Mohammadi Fesharaki[2] [1] PhD student in epic literature, Faculty of Literature and Humanities, University of Isfahan [2] Associate Professor, Department of Literature and Humanities, Faculty of Literature and Humanities, University of Isfahan Fesharaki311@yahoo.com Shelter" is one of the basic human archetypes that is embodied in the "homeland"; A body for the emergence of the worldview and social structure of people with common cultural, political, linguistic and historical characteristics. Anthropologists have proposed two components to the definition of "homeland": the originality of the border and what is seen within the borders. According to this issue, land, government and enemy are components that each have a share in creating this concept and according to the paradigm of each historical period, it becomes more or less important. In Shahnameh, "Iran" or "Iranshahr" is the homeland in which all narrations are formed; But the fusion of real and surreal places, mythical and historical governments and various enemies in Shahnameh, makes it difficult to identify the homeland. "Place" is the most important and obvious component for defining the concept of homeland, so in this study, in order to obtain the definition of "homeland", the "places" of Shahnameh are divided, described and analyzed. "Surreal places" are a reflection of the Iranian mentality about the settlement and the ideal king, and "real places" depict governmental and social structures. The study of real places and surreal places reveals the fact that "homeland" in Shahnameh is a mental, collective concept and includes a sphere of civilization; it is a collection of cities and people that are interconnected and managed by a powerful central government and protected from enemy damage.