چکیده:
مطالعه وضعیت جاری رسانههای کشور نشان میدهد که وضع موجود پاسخگوی انتظارات زمان حال نیست. مسأله اصلی پژوهش پیشرو «فقدان نظامنامهای مدون در خصوص سپهر رسانهای جمهوری اسلامی ایران» است که برای دستیابی به الگوی راهبردی مهندسی نظام رسانهای ج.ا.ا مبتنی بر نظرات خبرگان رسانه انجام شده است. این تحقیق اکتشافی بوده و با رویکرد کیفی با استفاده از نظریه داده بنیاد، با اخذ نظرات خبرگان رسانهای در خصوص وضع موجودِ رسانهها، راهکارها و دیدگاههای آنها را در چگونگی خروج از وضع متشتت موجود جویا شده، بعد از تجزیه و تحلیل دادهها به ارائه تحلیلهای تجویزی پرداخته است.
بر اساس نتایج پژوهش، الگوی راهبردی مهندسی نظام رسانهای جمهوری اسلامی ایران شامل ابعاد چهارگانه معنایی، محتوایی، ساختاری و زمینهای و نیز هجده مؤلفه است که در ذیل آنها پنجاه و چهار شاخص در قالب الگوی راهبردی تعریف شده است. بدیهی است که برای بازمهندسی نظام رسانهای باید ساختارهای موجود بر اساس اصول و مبانی فکری انقلاب و اقتضائات روز، باز طراحی و در رویکردهای آن در مواجهه با مخاطبان و نیز رسانهها تجدید نظر اساسی صورت گیرد. برای این منظور لازم است ابتدا ساز و کارهای اجرایی نظام رسانهای تدوین و بر اساس آن گامهای عملی برداشته شود. اقداماتی که ناوبری رسانهای را در جهتگیریهای اجرایی تسهیل میکند.
The study of the current state of the national media is showing that the existing media system does not meet expectations. The main issue of the present research is “Lack of Codified Regulations on the Sphere of the Media of the Islamic Republic of Iran” with aim of achieving the Strategic Model of Media-System Engineering of the Islamic Republic of Iran. Selected method for this paper is Exploratory, with a qualitative approach using data Grounded Theory for analysis, provided prescriptive analisys and then by referring to the media experts, while seeking their opinions on the current status of the media sought out their strategies and viewpoints on how to exit the current disarray. Based on the research results, the strategic model of media engineering of the Islamic Republic of Iran includes four dimensions of semantic, content, structural and contextual, as well as eighteen components, below which fifty-four indicators are defined in the form of strategic model. It is obvious that in order to re-engineer the media system, the existing structures should be redesigned based on the principles and intellectual foundations of the Islamic Revolution and the requirements of the day,and its approaches should be fundamentally revised in the face of the audience and the media. For this purpose, firstly it is necessary to formulate the executive mechanisms of the media system and take practical steps based on it. Actions, which facilitate media navigation in executive directions.
خلاصه ماشینی:
اين مقاله بـه ايـن نکـات کليـدي توجـه داشـته و به دنبال پاسخگويي به اين سؤال است که مهندسي نظام رسانه اي جمهوري اسلامي ايـران چگونه بايد انجام شود؟ براي اين منظور، لازم است با «شناخت دقيق رسانه هاي کشور و تعيين روابط نظـام منـد و مباني حاکم بر رسانه ها و برقراري ارتباط منطقي بين آنها در جهت تحقق نظام رسـانه اي تـراز جمهوري اسلامي، براي پاسخگويي به نيازهاي انقلاب اسلامي، انسجام بخشي با قابليـت هـاي کارکردي مشخص » صورت گيرد.
(رجوع شود به تصویر صفحه) شکل ٣- مراحل تحقيق تجزيه و تحليل يافته ها خروجي نرم افزار MAXQDA نشان ميدهد که از مجموع ٢١ سـند مـورد مطالعـه تعـداد ٦٨٧ متن کدگذاري شده که از اين تعداد، ١٨٦ متن (٢٧/١درصـد) مربـوط بـه بعـد زمينـه اي، ١٠١ متن (١٤/٧درصد) مربوط به بعد معنايي، ١٥١ متن (٢٢درصد) مربوط به بعد محتـوايي و ٢٤٩ متن (٣٦/٢درصد) مربوط به بعد ساختاري بوده است .
(رجوع شود به تصویر صفحه) شکل ٥- مؤلفه هاي بعد معنايي در نظر خبرگان رسانه اي(خروجي نرم افزار Maxqda) از مجموع متون کدگذاري شده تعداد ١٥١ متن متعلق به بعـد محتـوايي بـوده اسـت .
(رجوع شود به تصویر صفحه) شکل ٦- مؤلفه هاي بعد محتوايي در نظر خبرگان رسانه (خروجي نرم افزار Maxqda) ٥٩ از مجموع متون کدگذاري شده تعداد ٢٤٩ متن متعلق به بعد سـاختاري بـوده اسـت .
(رجوع شود به تصویر صفحه) شکل ٧- مؤلفه هاي بعد ساختاري در نظر خبرگان رسانه (خروجي نرم افزار Maxqda) با بررسي بعد چهارم از چهار بعد الگوي راهبردي، از مجموع متـون کدگـذاري شـده تعـداد ١٥١ متن متعلق به بعد زمينه اي بوده است .