چکیده:
بدون تردیدآمار بالای تصادفات رانندگی یکی از مشکلات بحرانی کشور ما هست. تلاش های دولت و حکمرانی صورت گرفته اگر چه به روند کاهشی مصدومین و کشته های تصادفات رانندگی کمک نموده اما مجموعه این تلاش ها در این حوزه، تاکنون به موفقیت معناداری دست نیافته است. نقش دولت و حکمرانی در حل این بحران چیست؟ آیا دولت تنها بازیگر تنظیم کننده ترافیک و ایمنی آمد و شد هست؟ و در این مسیر آیا اعمال قانون و صرف زور و اقتدار تنها ابزار تنظیم ترافیک ایمن هست؟ به واقع گشوده شدن بخشی از گره این بحران از مسیر پاسخ به این سوال ها می گذرد. با بهره گیری از نظریه تنظیم گری واکنشی مشارکتی عرصه و میدان برای حضور همزمان دولت، نهادهای مردمی و بازار گسترده می شود و ابزارهای تنظیم گری نیز علاوه بر اقتدار و اعمال زور به ابزارهای اقتصادی و اجتماعی مجهز می گردد. بدون شک پی ریزی بستری برای حضور بازیگران متعدد و بهره گیری از ابزارهای متنوع پاسخ جامع تری به بحران تصادفات رانندگی است.
Undoubtedly, prevention of traffic accidents is of the most critical problems in our country. Although Government and governance efforts have helped to reduce the number of casualties and traffic accidents so far, the combination of these efforts in this field have not achieved a significant success yet. Hence, what is the role of government and governance in resolving such crisis? Is government the only actor of traffic regulation and safety? And in this way, is the law enforcement and employing authority accounted for the only means of regulating safe traffic? In fact, a part of the knot of this crisis could be untied through the answer to these questions. Taking advantage of the concepts of responsive regulation theory, not only will be expanded the arena for the simultaneous presence of government, public institutions and the market, but also regulatory tools will be equipped with economic and social tools in addition to authority and coercion. Indisputably, laying the groundwork for the presence of multiple actors beside putting into service the various tools will be a more comprehensive response to the crisis of traffic violations and accidents.
خلاصه ماشینی:
با بهره گيري از نظريۀ تنظيم گري واکنشي مشارکتي عرصه و ميدان براي حضور هم زمان دولت ، نهادهـاي مردمـي و بـازار گسترده ميشود و ابزارهاي تنظيم گري نيز علاوه بـر اقتـدار و اعمـال زور بـه ابزارهـاي اقتصادي و اجتماعي مجهز ميگردد.
115 جايزه اسکار Academy award جوايز افزايش يافته يا کمک هاي مالي به منابع تشويق / تسهيل نيروسازي Escalated Prizes or Grant to Resource, Encourage, Facilitated Strength-Building جوايز يا کمک هاي مالي به منابع تشويق / تسهيل ساخت نقاط قدرت Prizes or Grants to Resource/ Encourage/ Facilitate Strength-Building پاداش غيررسمي براي پيشرفت Informal Praise for Progress آموزش و ترغيب درباره نقاط قوت Education and Persuasion about a Strength 1 هرم شماره ١: هرم حمايت ها (Pyramid of supports) پس از اينکه با شناسايي نقاط قوت صنعت يا موضوع مورد تنظيم تمام تلاش خـود را بـراي گسترش ظرفيت هاي مثبت و تقويت نقاط قدرت انجام داديم ، بايد هرمي در خصوص مجازات هـا در نظر بگيريم ؛ چراکه فرايندهاي طي شده در خصوص هرم پاداش ها ممکن است نتواند تمـامي نقاط ضعف و تخطي از استانداردهاي تعيين شده را پوشش دهد.
پيش از آنکه نمونه اي از هرم مجازات ها را ترسيم کنيم ، بايد در نظر داشـته باشـيم کـه ايـدة تنظيم گري واکنشي مشارکتي که منبعث از نظريۀ عدالت ترميمـي اسـت ، در فراينـد مجـازات هـا توجه خاصي بـه عـدالت ترميمـي دارد و از ايـن منظـر مـيتـوان سـه فراينـد مجـزا را در هـرم مجازات هاي از يکديگر تفکيک نمود.