چکیده:
زمینه: جهت ارتقای کیفیت دوران حساس گذار بارداری، نیازمند طراحی مداخلاتی کارآمد مختص زنان باردار هستیم. روانشناسی مثبت مداخلاتی را برای این دوره ارائه کرده که مورد توجه روزافزون قرار گرفته ولی این نخستین بار است که تمرین توانمندیهای منش مبتنی بر ذهنآگاهی در گروه زنان باردار طراحی و اجرا میشود.
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش توانمندیهای منش مبتنی بر ذهنآگاهی بر عوامل بهزیستی زنان قبل و پس از زایمان بود.
روش: این مطالعه از نوع شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون همراه با مرحلۀ پیگیری و گروه گواه است. جامعۀ آماری شامل زنان باردار ساکن شهر تهران در ماههای 6 و 7 بارداری بود که در صفحههای اینستاگرام و تلگرام 5 متخصص زنان و زایمان فعال بودند. از این افراد 60 نفر با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شده و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه 30 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش در 8 جلسۀ آموزشی 2 ساعتۀ آنلاین شرکت کردند. هیچ مداخلهای در این مدت برگروه گواه صورت نگرفت. در انتهای دوره هر دو گروه در پسآزمون شرکت کردند. جهت پیگیری، یک ماه بعد از زایمان نیز آزمون مجدداً در هر دو گروه انجام شد. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش، مقیاس جامع کامیابی (سو، تای و دینر، 2014) و پرسشنامۀ ارزشهای فعال در عمل (پترسون و سلیگمن، 2004) و همچنین بستۀ آموزشی توانمندیهای منش مبتنی بر ذهنآگاهی در بارداری (نیمیک، 2014 و بارداک، 2010) بودند. جهت بررسی نتایج از نسخۀ 23 نرمافزار SPSS و آزمون تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که افزایش معناداری درکلیۀ عوامل بهزیستی در گروه آزمایش وجود دارد (0/01 >p) و این افزایش در مرحلۀ پیگیری نیز همچنان معنادار باقی مانده بود (0/01 >p).
نتیجهگیری: بهطور کلی میتوان گفت؛ کاربرد بستۀ آموزشی تمرین توانمندیها مبتنی بر ذهنآگاهی در بارداری میتواند منجر به ارتقای بهزیستی مادران در دوران بارداری و همچنین اوایل دورۀ بعد از زایمان شود.
Background: Given the importance of maternal psychological well-being, it is necessary to effectively examine appropriate interventions designed for this transitional period of women’s life. Applications of positive psychology interventions have recently been explored and appear to be effective in this period, yet this is the first time we are presenting mindfulness-based character strength training in perinatal period.
Aims: The purpose of this study was to investigate the effectiveness of Mindfulness-Based Strengths Practice (MBSP) on the factors of well-being by the end of pregnancy and after childbirth.
Methods: The present study was quasi-experimental with pretest, posttest, and follow-up and control group design. The research population included the pregnant women in Tehran at the 6th and 7th months of pregnancy available on the Instagram and telegram pages of 5 gynecologists. For this purpose 60 pregnant women were selected via internet based on the voluntary sampling procedure and then randomly assigned to experimental and control group (30 women in each group). The study instruments were the “comprehensive Inventory of Thriving” (Su, Tay, DienerT 2014), the “Values In Action” (Peterson & Seligman, 2004) and the “Mindfulness-Based Strength Practice in pregnancy” (Niemec, 2014 & Bardak, 2010). Experimental group participated in 8 training sessions of 2 hours. The control group received the ordinary guidelines for pregnancy. By the end of the training sessions, both groups participated in posttest and the follow-up test occurred one month after the childbirth. Data was analyzed by multivariate repeated measures analysis of variance.
Results: The results showed significant improvement in all subscales in the experimental group (p
Conclusion: The Mindfulness-Based Strengths Practice can be an efficient training in the transitional period of pregnancy and after childbirth.