چکیده:
چکیده
هدف: هدف این پژوهش شناسایی مولفههای سواد سلامت در کاربران کتابخانههای دانشگاهی (دانشگاه تهران) است.
روش: این پژوهش بر مبنای هدف از نوع کاربردی است و بر حسب روش و چگونگی به دست آوردن دادههای مورد نیاز، از نوع پژوهش آمیخته (کیفی-کمی) است. جامعه آماری این پژوهش در بخش کیفی افرادی هستند که در زمینه سواد سلامت سابقه مطالعه و پژوهش داشتهاند و در بخش کمی کاربران (دانشجویان) کتابخانههای دانشکدهای دانشگاه تهران هستند. برای مطالعه جامعه پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته سواد سلامت استفاده شد. پایایی ابزار با استفاده از آلفای کرونباخ بالاتر از 7/0 به دست آمد.
یافتهها: از میان مولفههای سواد سلامت در کاربران کتابخانههای دانشگاهی، مولفه درک اطلاعات سلامت در سطح مطلوب، و سایر مولفههای مورد بررسی در سطح نسبتا مطلوب قرار دارند. بین مهارتهای سواد سلامت با سطح تحصیلات، دانشکده، جنسیت و سن رابطه معناداری وجود ندارد؛ اما بین درآمد و مهارتهای سواد سلامت تفاوت معناداری وجود دارد.
نتیجهگیری: سنجش سواد سلامت به صورت کاربردی و اعمال نتایج حاصل در این جامعه و جوامع آماری دیگر لازم و ضروری است. با به کارگیری برنامههایی جهت ارتقای سواد سلامت این جامعه آماری که از ارکان اصلی جامعه هستند میتوان سطح سواد سلامت جامعه را به میزان بسیار زیادی افزایش داد.
Abstract
Background and Aim: The purpose of this research is to identify the components of health literacy among university libraries users.
Methodology: This is a purpose-based research and is a qualitative-quantitative research based on the method and how to obtain the required data. The statistical population of this research is in the qualitative part of individuals who have had a background health literacy and research and in the quantitative part of the Users of University Library of Tehran . to study the research community, a questionnaire researcher made was used for health literacy .Cronbach's alpha reliability was higher than 7/..
findings: among the elements of health literacy in the Users of University Library of Tehran, the component Understanding health Information at the at the desired level, and other components studied at the relatively desired level .There is significant relationship among health literacy skills with income, but there is no significant relationship between gender, age, faculty and level of Education with health literacy skills.
Conclusion: Measuring health literacy in a practical way and applying the results in this community and other statistical communities is necessary. By using programs to promote the health literacy of this statistical community, which are the main pillars of the community, the level of health literacy in the community can be greatly increased.