چکیده:
زمینه و هدف: غذا دادن را اطعام گویند. در برخی آیات از اطعامکنندگان ستایش و از کسانی که اطعام نمیکنند نکوهش بهعمل آورده است. در فقه نیز از آن در بابهای طهارت، صوم، حج، جهاد، تجارت، نکاح، کفارات، اطعمه و اشربه، غصب و ارث سخن گفته است. فقر مالی و گرسنگی از عوامل مهم ارتکاب جرم و گناه در جامعه است. فقر معنوی و فرهنگی و کاستیهای تربیتی از عوامل مهم جرم و فساد در جامعه است. از نشانههای ایمان، یتیمنوازی و توجه به گرسنگان و محرومان است و هرکس بیتوجه باشد بیدین است. نیازهای عاطفی (معنوی)، مقدم بر نیازهای جسمی است. (اول محبت به یتیم، سپس سیر کردن مسکین). انسان، مسائل معنوی را بدون هشدارهای الهی درک نمیکند
روش کار: برداشتی از سخنرانی در همایش قرآن و عترت در کاشان و تحلیل گل واژههای مطالعه در تفسیر نور
یافتهها: 14 آیه متخب از کلامالله مجید (10 آیه در باب طعام و 4 آیه در باب اطعام) بررسی و خلاصهای از آموزههای قرآنی استنباط و ارائه شد.
نتیجهگیری: غذا (طعام) از نعمتهای عام الهی و از نیازهای ضروری همه انسانها، از بدو خلقت، تا پایان عمر است. در فرهنگ قرآنی با هر دستور در مورد غذا خوردن (برآوردن نیاز مادی)، یک دستور انسانی (برآوردن نیاز معنوی) هم وجود دارد. مراد از غذا دادن به بینوایان، برآورده کردن هرگونه نیازمندیهای مستمندان است، اعم از خوراک و پوشاک و مسکن و غیره و در اسلام به آن توصیه شده است. از اعمالی که سبب کرامت انسان میشود اطعام مستمندان است. حتی افـرادی کـه ثروتمند نیستند در مقابل مساکین مسئول میباشند و اگر خود نمـیتواننـد طعـام بدهنـد بایـد دیگران را به این کار وادار کنند.
Background: In some verses of the Holy Quran, those who feed others have been praised and those who do not are blamed. Poverty and hunger are important factors relating to crime and sin in society. Spiritual and cultural poverty are important causes of crime and corruption in society. One of the obligations of Muslims is to pay attention to the hungry, deprived and orphans.
Methods: This study was performed by overviewing lectures from the “Quran and Etrat Conference” which was held in Kashan and also analyzing keywords based on a book named “Tafsire Noor”.
Results: In this study, fourteen verses were selected from the Holy Quran and were summarized as Quranic teachings.
Conclusion: Food is one of the divine blessings and essential for all human beings, from creation to the end of life. In Quranic culture eating (to satisfy a material need) accompanies and to satisfy a spiritual need. Islam recommends feeding the poor and providing their needs. Feeding poor people relates to human dignity. Even people who are not wealthy are responsible for feeding impoverished people, and must encourage others to do so.