چکیده:
زمینه و هدف: «مهربانی»، حقیقتی انسانی است که نه تنها در رابطه بیمار و پزشک نقش ایفا میکند؛ بلکه تحقیقات دانشمندان تجربی حاکیست رحمت و شفقت میتواند در پیشگیری یا کنترل برخی بیماریها مؤثر باشد. از طرفی اسلام به عنوان دینی الهی منبع فضائل انسانی منجمله مهربانی است و از آن زاویه میتواند اهداف فرهنگی و بهداشتی را حمایت کند.
روش: این پژوهشِ توصیفی ـ تحلیلی، با روش کتابخانهای (سنتی و مدرن) گردآوری و از بانکهای معتبر علمی در بستر اینترنت نیز استفاده شده است.
یافتهها: کتاب الهی اسلام یعنی قرآن، الله را با دو نام با ریشه رحمت معرفی میکند و تقریباً تمامی سورههای آن با این دو نام، خالق را معرفی میکند و کلماتی همخانواده و هممعنای مهربانی به صورت وافر در آن مشاهده میشود و سایر اسماء الحسنی نیز به پروردگاری واحد و مهربان اشاره میکنند گرچه معنای آنها مستقیماً مهربان نباشد. همچنین پیامبران بهویژه پیامبر اسلام و سایر اولیاء الهی که بزرگترین مفسران کتب الهی و قرآن هستند همواره با فضیلت رحمت شناخته و الگوی فرهنگی جهانی قرارداده شدهاند.
نتیجهگیری: 1- جایگاه مهربانی در اسلام اصیل است.2- اسلامِ بدون تقدم فضیلت مهربانی در تفسیر و زندگانی نیاز به بازشناسی دارد.3- تمرکز بر مهربانی در اسلام میتواند نقش مؤثری در سلامت بهویژه سلامت معنوی و سپس سلامت روانی داشته باشد.4- لازم است پژوهشهای بیشتری در دو حوزه علوم اسلامی و تجربی برای دریافت اهمیت مهربانی در بهداشت با نگاهی بومی صورت پذیرد.
Background: ''Kindness'' is a human truth that not only plays a role between physician and patient, but also the researches of experimental scientists indicate that mercy and compassion can be effective in prevention and control of certain illnesses; on other hand Islam as a divine religion is the source of human virtues including kindness and in this regard it can support the cultural and health goals.
Methods: This descriptive-analytical research has also utilized library method (classical and modern) and reputable scientific sources in the Internet.
Results: The Islam divine BOOK, Quran, introduces Allah with two names with the origins of Rahmat, and almost all of its surahs introduce the CREATURE with these two names and there are lots of words which are collateral and synonymous of the word kindness and other Allah names refer to a single and merciful Lord; Although the meaning is not directly kindness and plenty of fundamental contents can be found for being fundamental meaning in the Quran and other Islamic sources.
Conclusion: 1.The placement of kindness is noble in Quran. 2. Islam can not recognize without priority of the kindness virtue in exegesis and lives. 3. Concentrating on kindness in Islam can promote in health especially in the area of spiritual and mental health. 4. It is necessary to make more research in Islamic and experimental sciences area to find the importance of kindness in health with a native approach.