چکیده:
زمینه و هدف: گردشگری پزشکی از رو به رشدترین بخشهای صنعت گردشگری در جهان است و به صورت یکی از صنایع جذاب در زمینههای اقتصادی، اشتغالزایی، معرفی فرهنگ و حتی ایجاد منافع سیاسی برای کشورها مطرح است. با توجه به ظرفیتهای خوب ایران در حوزه گردشگری و منافع چشمگیر رشد این صنعت و از طرفی ضعف مطالعات در حوزه گردشگری پزشکی منجر به اجرای این طرح تحقیقاتی شد که هدف از آن شناسایی مهمترین شاخصهای فرهنگی انگیزشی بیماران خارجی برای مسافرت به ایران در نظر گرفته شده بود.
روش: تجزیهوتحلیل شاخصهای فرهنگی مؤثر در جذب گردشگران پزشکی به مقصدهای ارائهکننده این خدمات در ایران، با استفاده از روش تحلیل محتوا و تکنیک مدلسازی ساختاری تفسیری (ISM) به مرحلهی اجرا درآمده است. بدین صورت که با تحلیل محتوا عوامل مورد شناسایی قرار گرفته و با روش مدلسازی ساختاری تفسیری، تعاملات بین این عوامل شناسایی شده است. روش تحلیل محتوا و مدلسازی ساختاری تفسیری مبتنی بر نظر خبرگان است. خبرگان در این تحقیق متشکل از صاحبنظران حوزه گردشگری پزشکی، فعالان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و مدیران مراکز درمانی و بیمارستانهای پذیرنده گردشگران پزشکی خارجی میباشند.
یافتهها: یافتههای پژوهش حاکی از آن است که شاخصهای امکان ایجاد زبان مشترک بین گردشگران پزشکی خارجی با کادر درمانی و میزان آشنایی آنها با فرهنگ و سنت ایرانی، اساسیترین شاخص فرهنگی مؤثر بر ایجاد انگیزه و جذب گردشگران درمانی خارجی به کشور ایران است.
نتیجهگیری: عوامل بسیاری بر ارتباط میان بیماران و ارائهکنندگان خدمات مراقبت سلامت مؤثر است که از آنها می توان به زبان و فرهنگ اشاره کرد.
Background: Medical tourism is one of the growing sectors of the tourism industry and is considered as one of the attractive industries in the fields of economy, job creation, introduction of culture and even political interests for countries. Considering Iran's capacities in the field of tourism and the significant benefits of the growth of this industry, the purpose of this study is to identify the most important cultural motivational indicators of foreign patients travelling to Iran.
Methods: The analysis of effective cultural indicators attracting medical tourists to the destinations in Iran was performed using interpretive structural modelling (ISM) technique. Methods of system analysis examined the interactions between its elements. The method of interpretive structural modelling was based on the opinion of experts. The experts in this study were experts in the field of medical tourism, activists of the Cultural Heritage and Tourism Organization, and managers of medical centers and hospitals accepting foreign medical tourists.
Results: Findings indicate that the indicators of the possibility of creating a common language between foreign medical tourists and medical staff and their familiarity with Iranian culture and tradition,was the most basic cultural indicators affecting the motivation and attraction of foreign medical tourists to Iran.
Conclusion: Many factors affect the relationship between patients and health care providers, such as language and culture.