چکیده:
اهمیت شرکتهای زایشی دانشبنیان و تأثیر اقتصادی و اجتماعی آنها از طریق تجاریسازی تحقیقات مبتنی بر دانشگاه به مدت طولانی موضوع موردعلاقه دانشگاهیان و سیاستگذاران بوده است. شرکتهای زایشی دانشبنیان در حال تبدیلشدن به یک پدیده مهم جهانی میباشند. در حال حاضر شرکتهای زایشی دانش بنیان در مأموریت نسل جدید بیشتر دانشگاهها مدنظر قرار گرفته و بهعنوان ارزش عمده تجاری و اقتصادی، عاملی برای کاربردی ساختن تحقیقات دانشگاهیان و نقش پررنگ آنها در انتقال فناوری و دانش موردتوجه قرار میگیرد. دانشگاهها بهطور فزایندهای از ایجاد شرکتهای زایشی دانش بنیان برای تجارتی کردن نتایج تحقیقات خود پشتیبانی میکنند. شرکتهای زایشی دانش بنیان دارای مفاهیم اجتماعی و اقتصادی مهمی ازجمله ایجاد مشاغل جدید و افزایش جریانهای درآمدی میباشند. هدف این مطالعه تبیین فرآیند شکلگیری و توسعه شرکتهای زایشی دانشبنیان و شناسایی مهمترین عوامل مؤثر بر توسعه شرکتهای دانشبنیان بود. نتایج مطالعه نشان داد که راهاندازی یک شرکت زایشی دانشبنیان فرآیندی چند مرحله ایست که با تحقیقات دانشگاهی آغاز و مراحل خلق و افشا، تصمیم در مورد مالکیت فکری، بازاریابی فناوری و اعطای مجوز را تا زمان تأسیس شرکت طی میکند. مهمترین عوامل مؤثر بر توسعه شرکتهای زایشی دانشبنیان نیز، ویژگیهای دانشگاه و بنیانگذاران شرکت زایشی دانشبنیان، مشخصههای محیطی، فناوری و محصول نهایی بیان شد.
The importance of knowledge based spin-offs and their economic and social impact through the commercialization of university based research has long been a topic of interest to academics and policymakers. knowledge based spin-offs are becoming a major global phenomenon. At the moment, knowledge based spin-offs are considered in the new generation mission of most universities and as a major commercial and economic value, it is considered a factor in the application of academic research and its important role in the transfer of technology and knowledge. Universities are increasingly supporting the creation of knowledge based spin-offs to commercialize their research results. knowledge based spin-offs have important social and economic implications, including creating new jobs and increasing revenue streams. The purpose of this study was to explain the process of formation and development of knowledge based spin-offs and identify the most important factors affecting the development of knowledge based spin-offs. The results of the study showed that starting a knowledge based spin-offs is a multi-step process that begins with academic research and goes through the stages of creation and disclosure, intellectual property decision, technology marketing, and licensing until the company is established. The most important factors affecting the development of knowledge based spin-offs were the characteristics of the university and the founders of the knowledge based spin-offs, environmental characteristics, technology and the final product.
خلاصه ماشینی:
در حال حاضر شرکت هاي زايشي دانش بنيان در مأموريت نسل جديد بيشتر دانشگاه ها مدنظر قرار گرفته و به عنوان ارزش عمده تجاري و اقتصادي ، عاملي براي کاربردي ساختن تحقيقات دانشگاهيان و نقش پررنگ آنها در انتقال فناوري و دانش مورد توجه قرار مي گيرد.
با توجه به افزايش تحصيلات دانشگاهي و توجه به مديريت دانش در ايران و به تبع آن تجاري سازي فناوري از طريق انتقال دانش از دانشگاه به صنعت نقش پررنگ تر شرکت هاي زايشي دانش بنيان پديدار مي شود(حجازي و همکاران ، .
(1390 ايجاد شرکت هاي زايشي دانش بنيان از مهم ترين روش هاي تجاري سازي دستاوردهاي پژوهشي است ، زيرا از سويي، به صورت ملموس نشان دهنده آثار اقتصادي- اجتماعي فعاليت هاي پژوهش و فناوري است و از سوي ديگر، براي دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشي درآمدهاي دائمي به همراه دارد و زمينه اي براي توسعه فعاليت ها محسوب ميشود و همچنين براي نيروي انساني آنها چشم - اندازهاي جديد شغلي ايجاد ميکند(پائولا و گويل هرمه ، ٢٠١٥).
سوال اصلي پژوهش اين است که فرايند شکل گيري و توسعه شرکت هاي زايشي دانش بنيان چگونه است و چه عواملي بر توسعه اين شرکت ها مؤثر است ؟ / کارآفريني دانشگاهي 149 دانشگاه ها سازمان هايي هستند که نقش کليدي در جامعه براي انجام آموزش و پژوهش ايفا ميکنند.
K. A knowledge-based typology of university spin-offs in the context of regional economic development.
(2013), “Evaluating performance of university spin-off companies: Lessons from Italy”, Journal of technology management & innovation, Vol. 8, No. 2, pp.
The development, growth, and performance of university spin-offs: a critical review .