چکیده:
مقدمه: سواد سلامت و تعهد اجتماعی از عوامل مرتبط با خودمراقبتی هستند. پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط سواد سلامت و تعهد اجتماعی با خودمراقبتی بهداشتی در دوره پاندمی بیماری کووید-19 انجام شد.
روش: روش پژوهش حاضر مقطعی – تحلیلی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، دربرگیرنده کلیه افراد 15 تا 64 ساله ایرانی در بهمن و اسفند سال 1399 بود. 447 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. سپس، دادهها با نرمافزارهای SPSS.v16 و ArcMap GIS 10.5 و آزمونهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام تجزیه و تحلیل شد.
یافته: نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون نشان داد بین سواد سلامت (377/0=r، 000/0=P) و تعهد اجتماعی (311/0=r، 000/0=P) با خودمراقبتی بهداشتی ارتباط معناداری وجود دارد. نتایج آزمون تحلیل رگرسیون نیز مبین آن بود سواد سلامت و تعهد اجتماعی 18 درصد از تغییرات متغیّر ملاک خودمراقبتی بهداشتی را پیشبینی میکنند.
بحث: از آنجا که سواد سلامت و تعهد اجتماعی قابلیت آموزش دارند به سیاستگذاران سلامت و متولیان آموزش عمومی توصیه میشود برای ترویج خودمراقبتی بهداشتی در دوره پاندمی بیماری کووید-19 این متغیرها را در کانون توجه قرار دهند.
Introduction: Health literacy and social commitment are effective factors in self-care. This study aimed to investigate the relationship between health literacy and social commitment with health self-care during the coronavirus epidemic.
Methods: The method of the present study was cross-sectional study. The statistical population of the present study included all Iranians aged 15 to 64 years in February and March 2021. 447 people were selected by the available sampling method. Then, the data were analyzed using SPSS.v16 and ArcMap GIS 10.5 software and Pearson correlation coefficient and stepwise regression statistical tests.
Findings: The results of Pearson correlation coefficient test showed that there is a significant relationship between health literacy (r = 0.377, P = 0.000) and social commitment (r = 0.311, P = 0.000) with health self-care. The results of the regression analysis test also showed that health literacy and social commitment predict 18% of changes in health self-care behaviors.
Discussion: Since health literacy and social commitment can be taught it is recommended for health policymakers and public education providers to promote health self-care during the coronavirus epidemic, focus on these variables.