چکیده:
فضای متفاوت حاکمیت مغولان زمینۀ تغییر وضع جریانهای اعتقادی غیررسمی همچون تصوف را در قلمرو پهناور ایران فراهم کرد. چنین فضایی خروج تصوف از انزوای سیاسی، برآمدن طریقتهای متعدد و بهتبع، بازاندیشی در اندیشۀ صوفیان نسبت به کنشگری سیاسی و اجتماعی را سبب شد. کنشگری نقشبندیه که در قرن نهم هجری تحت تأثیر شیوخی چون خواجه عبیدالله احرار در شمال شرق ایران تثبیت شده بود، در دورۀ شیبانیان با تلاش نظری و عملی خواجه احمد کاسانی، تغییر، توسعه و تداوم یافت. پژوهش حاضر به تحلیل رویکرد سیاسی متفاوت کاسانی و عوامل مؤثر بر آن پرداخته است. بنا بر یافتههای این پژوهش، رقابت و مخالفت علمای دینی با صوفیه در نیمۀ نخست حکومت شیبانی، تغییر نسبی سیاست دینی شیبانیان در دورۀ دوم و رقابت شیوخ نقشبندی بر سر پیشوایی از پی فروپاشی تیموریان، کاسانی را به تغییر در جریان معمول اندیشۀ نقشبدیه واداشت. جایگاهی که کاسانی برای جلب حمایت خان در سلوک صوفیانه در نظر گرفت، کاملاً با دیدگاه سنتی و محتاطانۀ شیوخ نقشبندی تفاوت داشت. طرح نقش اجتهادی برای شیوخ صوفی، جایگاه معنوی برای خان و همچنین بازتعریف کلیت سنت خواجگان از جملۀ دیگر تغییرات صورتگرفته توسط او بود.
The distinct atmosphere characterizing Mongol rule did the groundwork for a shift in the informal belief systems such as Sufism in the vast territory of Iran. This atmosphere paved the way for the rise of Sufism from political isolation, and the emergence of various sects, which consequently provoked a revisiting of Sufi thoughts on political and social activism. Naqshbandi, which was founded in the ninth century AH thanks to the efforts of sheikhs such as Khajeh Obaidullah Ahrar in northeastern Iran, underwent changes, developed and persisted during the Sheibanian period under the theoretical and practical contributions of Khajeh Ahmad Kasani. The present study explores the distinctive political approach of Kasani and the main determinants of his approach. Informed by the findings of this study, the rivalry and antagonism of religious scholars toward Sufism in the first half of Sheibani rule, the modification of Sheibanian’s religious policy in the second half and the rivalry of Naqshbandi sheikhs for leadership following the collapse of the Timurids urged Kasani to change the conventional belief system of Sheibanian. The position that Kasani ascribed to the advocacy of Khan in the Sufi tradition was radically different from the traditional and cautionary view of the Naqshbandi sheikhs. The assignment of an ijtihad role to the Sufi sheikhs, the spiritual status of the khan, as well as the redefinition of the Khajegan’s tradition were among other changes introduced by Kasani.
خلاصه ماشینی:
بنا بر یافته های این پژوهش ، رقابت و مخالفت علمـای دینـی بـا صـوفیه در نیمـۀ نخست حکومت شیبانی ، تغییر نسبی سیاست دینی شیبانیان در دورٔە دوم و رقابت شیوخ نقشبندی بر سر پیشـوایی از پی فروپاشی تیموریان ، کاسانی را به تغییر در جریان معمول اندیشۀ نقشبدیه واداشت .
گاردنر در رساله دکتریاش با عنـوان آث-ار مکت-وب ش-یخی صوفی از آسیای مرکزی: احمد ب ن مولانا جلال الدین خواجگی کاسانی تلاش کرده است که همۀ رسـالات کاسانی را گردآوری کند و حجم زیاد آثار مذکور و نیز عدم مهارت مؤلـف در خـوانش ایـن متـون فارسـی باعث راه یافتن اشتباه های قابل توجهی در تصحیح آن ها شده است .
از میان پژوهشگران معاصرء باباجانوف» نیز همین تاریخ را تأیید کرده است؛ بدون اینکه به منبع یا منابع خود اشاره ای داشته باشد (262 ,م1 هط 2/01 ",۷ ممم لوط 13) ۳ قاسم بن محمد شهر صفایی» انیس الطالبین (کتابخانة مرکزی دانشگاه تهران» نسخة خطی,» شمارة ثبت: ۹۷۰۲)» ۲۲۷-۲۲۹؛ خواجه محمدهاشم کشمی, نسمات القدس (لاهور: مکتب نعمانیه» ۱۳۱۰ق)» ۲۲۷ ۰ :(898 6:1 نها 3-.
حوزة ماوراءالثهر و بخشهایی از خراسان نیز در اختیار ازبکان شیبانی قرار گرفت که در مقابل صفویه شیعهمذهب و در کرسی پیشین تیموریان» حکومتی سنیمذهب را ۰ , فصقاانه اه فطلنعط)* مفومه1۰۳ ۲ ملابنانی» شیبانی نامه (توکیو: بیناء ۱۹4۷): ۷۳-۷۲؛ خواندمیر» تاریخ حبیب السیرء (تهران: خیام» ۱۳۸۰ش)» ۰۲۷۸/۴ ۳ مولانا شیخ» «خوارق عادات احرار»» در احوال و سخنان خواجه عبیدالله احرارء بهتصحیح عارف نوشاهی (تهران: مرکز نشر دانشگاهی» ۱۳۸۰ش): ۹ 1۵۲؛ علی بن حسین واعظ کاشفی» رشحات عین الحیات (تهران: بنیاد نیکوکاری نوریانی» ۲۵۳۹ شاهنشاهی)» ۵۹۰-۹۸۸/۲.