چکیده:
پژوهش حاضر به منظور طراحی و اعتبارسنجی الگوی تکوین هوش معنوی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه انجام شد. این پژوهش از نوع کاربردی و الگویابی است که به روش میدانی انجام شده است. جامعه آماری شامل دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر تبریز در سال تحصیلی 99-1398به تعداد 19142نفر بود. حجم نمونه با استفاده از فرمول کرجسی و مورگان تعیین و با روش تصادفی خوشه ای،206 نفر انتخاب گردید. ابزار مورد استفاده پرسشنامه محقق ساخته بود که پس از تأیید روائی صوری، محتوائی و سازه و تأیید پایایی آن با استفاده از روش آلفای کرونباخ به کار گرفته شد. میزان آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه برابر با 928/0 بود که نشان دهنده همسانی درونی بالا بین سوالات پرسشنامه می باشد. همچنین برای اندازهگیری پایایی بیرونی پرسشنامه، از روش آزمون مجدد استفاده گردید. میزان ضریب همبستگی پیرسون بین دو آزمون(001/0p=، 734/0=r) نشان دهندهی پایایی بیرونی مناسب برای پرسشنامه میباشد. در این مطالعه 3 مولفه اصلی تحت عناوین: زمینه، فرایند و پیامدها به عنوان مولفههای اصلی در شکلگیری هوش معنوی دانش آموزان شناسایی شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی، استنباطی و مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار Spss و Amos استفاده شد. نتایج نشان داد که الگوی ارائه شده از اعتبار مناسبی برخوردار است و تمامی مولفههای به دست آمده می توانند در طراحی الگوی نهایی مورد استفاده قرار گیرند.
The present study was conducted to design and validate the pattern of formation of spiritual intelligence of female high school students. This research is of applied type and modeling which has been done by field method. The statistical population included 19142 female high school students in Tabriz in the academic year 1398-99. The sample size was determined using Krejcie and Morgan formula and 206 people were selected by cluster random sampling method. The instrument used was a researcher-made questionnaire which was used after confirming the face, content and structure validity and its reliability using Cronbach's alpha method. Cronbach's alpha for the whole questionnaire was equal to 0.928 which indicates a high internal consistency between the questions of the questionnaire. Also, the retest method was used to measure the external reliability of the questionnaire. Pearson correlation coefficient between the two tests (p = 0.001, r = 0.734) indicates the appropriate external reliability for the questionnaire.In this study,3 main components under the headings: context, process and consequences were identified as the main components in the formation of students' spiritual intelligence. In order to analyze the data, descriptive and inferential statistics and structural equation modeling were used using Spss and Amos software.The results showed that the proposed model has a good validity and all the obtained components can be used in designing the final model.
خلاصه ماشینی:
Gupta 2 Upadhyay بر اساس بررسيهاي صورت گرفته ميتوان به اين نتيجه رسيد که با وجود اهميت و ضرورت بررسي سازه هوش معنوي ، پيش از اين در بارة هوش معنوي دانش آموزان و با استفاده از روش هاي کيفي تحقيقاتي انجام شده است ولي بايد توجه داشت که هوش معنوي يک فرايند مستمر تفسير و تفسير مجدد است و يک امر واحد نبوده و از ابعاد گوناگوني تشکيل شده است که نتيجه نحوه ساخته شدن احساس فرد از خودش بوده و در جريان زندگي اتفاق ميافتد و از سوي ديگر مديران نظام تعليم و تربيت بايد دانش آموزان را از تمامي ابعاد بشناسند و آنان را در مسير صحيح شکل گيري هوش معنوي قرار داده و از شکل گيري هوش معنوي مخدوش و معيوب در آنان جلوگيري کنند.
نتايج تحليل عاملي اکتشافي بر روي پرسشنامه هوش معنوي دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه نشان داده است که تمامي گويه ها در ٣ عامل : زمينه ، فرايند و پيامدها قرار ميگيرند.
در مدل پاياني تمامي مؤلفه هاي فرعي به عنوان متغير مشاهده شده براي متغير پنهان هوش معنوي دانش آموزان دوره دوم متوسطه تعريف شده و با استفاده از روش حداکثر درستنمايي مورد آزمون قرار گرفتند.
همچنين طبق نتايج پژوهش حاضر ارزش هاي ديني و فراديني از زمينه هاي شکل گيري هوش معنوي دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه ميباشند که با نتايج پژوهش هاي انجام يافته توسط جهانگير (١٣٩٩)، ايراندوست (١٣٩٧) و لطيفي و همکاران (١٣٩٢) همسو است .
Keywords: Validation, Model, Spiritual Intelligence, Students, High school