چکیده:
مقاله حاضر در پی برون رفت از رویه عمومی تحقیقات تاریخ اهل بیت: که در بهرهگیری از منابع، مراجعهای یکسان و نه با درک کافی از محتوای آنها صورت میگیرد، به این مسئله میپردازد که گزارههای تاریخی، در چه گونههایی و با چه حجم و خصوصیاتی در منابع تاریخنگاری روایی امامیه جای گرفتهاند؟ بدین منظور، مطالعه موردی مضامین گزارههای تاریخی مهمترین منابع روایی تاریخ اهل بیت: یعنی الکافی، عیون اخبار الرضا۷ و الارشاد، در دو مرحله گونهشناسی و بررسی کمی - تطبیقی، در دستور کار قرار گرفت. شناسایی مضامین مشترک اصلی و فرعی منابع، جایگاه هر منبع در پاسخگویی به پرسشهای تاریخ اهل بیت:، دستیابی عینی و ملموس به اهداف مولفان و ارتباط اثر با نیازهای زمانه، تفاوت ماهوی تاریخنگاری روایی با تاریخنگاری عمومی مسلمانان و ضرورت و امکان سطح بندی تاریخنگاری روایی امامیه از مهمترین نتایج تحقیق پیش رو است.
This article aims at changing the common research procedure made on the subject of the Ahl al-Bayt’s history. In that procedure different sources and references are referred to, equally and not on the basis of sufficient perception of the content of each of them. This article deals with the question, what are the types, volumes (i.e. quantity), and characteristics of historical reports in the sources of the tradition-oriented historiography of the Twelver Shi‘a? To answer this question, a case study of the contents of the historical reports contained in the most important tradition-oriented sources of the history of the Ahl al-Bayt (‘a.s.) namely al-Kafi, ‘Uyun Akhbar al-Rida and al-Irshad was put in the agenda in the two phases of typology and quantitative-qualitative investigation. Among the most important findings of the present research, mention can be made of: 1) identification of the major and minor shared contents of the sources; 2) status of each source in responding the questions about the history of the Ahl al-Bayt (‘a.s.); 3) objective and tangible access to the author’s goals and the relation of the work to the requirements of the age; 4) the substantial difference between the general historiography and the Muslims’ general historiography; and 5) the necessity and possibility of the classification of the tradition-oriented historiography of the Twelver Shi‘a.