چکیده:
هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی چالشهای آموزش مطالعات اجتماعی در دوران کرونا از دیدگاه دانش آموزان است. روش پژوهش کیفی با رویکرد پدیدارشناسانه است. اطلاعات از طریق مصاحبههای نیمه ساختاریافته جمعآوری و تحلیل اطلاعات به شیوه تحلیل محتوای تفسیری انجام شد. جامعه آماری کلیه دانش آموزان متوسط اول شهر نجفآباد هستند که در سال تحصیلی 1399-1400 مشغول به تحصیل بودهاند و با شیوه نظری، با توجه به اشباع دادهها بهصورت هدفمند 20 نفر از آنان نمونهگیری و مورد مصاحبهها قرار گرفتند. نتایج حاصل از تجزیه تحلیل دادهها نشان داد که مهمترین چالشهای آموزش مطالعات در دوران کرونا از نگاه دانش آموزان عبارتاند از؛ چالشهای تدریس از طریق شبکهها (10 زیر مضمون)، چالشهای مربوط به سنجش و ارزیابی (5 زیر مضمون)، چالشهای مربوط به معلمان و سواد رسانهای و مجازی آنان (5 زیر مضمون)، چالشهای مربوط به دانش آموزان (5 زیر مضمون)، چالشهای مربوط به خانواده (5 زیر مضمون) هستند که باعث کاهش یادگیری و کیفیت آموزش مطالعات اجتماعی شده و لازم است تا در این رابطه شیوههای بهتر و راهکارهای مناسبی اندیشیده شود.
The main purpose of this study is to identify the challenges of teaching social studies during the corona from the perspective of students. The research method is qualitative with a phenomenological approach. Data were collected through semi-structured interviews and data analysis was performed by interpretive content analysis. The statistical population is all junior-high school students (grade 7, 8, and 9) in Najafabad who were studying in the academic year 1399-1400. According to the theoretical method, using the data saturation, 20 of them were sampled and interviewed. The results of data analysis showed that the most important challenges of teaching studies during the corona from the students' point of view are; Challenges of teaching through networks (10 sub-themes), Challenges related to assessment and evaluation (5 sub-themes), Challenges related to teachers and their media and virtual literacy (5 sub-themes), Challenges Student-related issues (5 sub-themes) are family-related challenges (5 sub-themes) that reduce learning and the quality of social studies education, and it is necessary to think of better ways and appropriate solutions in this regard.
خلاصه ماشینی:
نتايج حاصل از تجزيه تحليل داده ها نشان داد که مهم ترين چالش هاي آموزش مطالعات در دوران کرونا از نگاه دانش آموزان عبارت اند از؛ چالش هاي تدريس از طريق شبکه ها (١٠ زير مضمون )، چالش هاي مربوط به سنجش و ارزيابي (٥ زير مضمون )، چالش هاي مربوط به معلمان و سواد رسانه اي و مجازي آنان (٥ زير مضمون )، چالش هاي مربوط به دانش آموزان (٥ زير مضمون )، چالش هاي مربوط به خانواده (٥ زير مضمون ) هستند که باعث کاهش يادگيري و کيفيت آموزش مطالعات اجتماعي شده و لازم است تا در اين رابطه شيوه هاي بهتر و راهکارهاي مناسبي انديشيده شود.
نتايج حاصل از مصاحبه ها و تجزيه وتحليل داده ها نشان داد که آموزش درس مطالعات اجتماعي در دوران کرونا و به واسطه پيگيري آموزش ها از طريق آموزش مجازي، چالش هاي فراواني را براي دانش آموزان به همراه داشته است که مهم ترين آن ها؛ چالش هاي تدريس از طريق شبکه ها، چالش هاي مربوط به سنجش و ارزيابي، چالش - هاي مربوط به معلمان و سواد رسانه اي و مجازي آنان ، چالش هاي مربوط به دانش آموزان و چالش هاي مربوط به خانواده هستند که در ادامه به صورت مفصل تري اين موارد بررسي و تبيين ميگردد.
اين يافته با نتايج مطالعه عباسي و همکاران (١٣٩٩) نيز همسو است که اعتياد به اينترنت و وابستگي زياد به فضاي مجازي از چالش هاي مهم دانش آموزان در آموزش و يادگيري در دوران کرونا است .
Online Journal of Distance Learning Administration [Internet].