چکیده:
سابقه و هدف: گیاهان دارویی دارای جایگاه ویژه در تأمین بهداشت و سلامت جوامع، پیشگیری و درمان بیماریها هستند. استان کردستان نیز به عنوان یکی از ذخایر ژنتیکی عمده گیاهی و از قطبهای تنوع گیاهان دارویی در کشور به شمار میرود. وجود عطاریهای متعدد و بازار سنتی استان که محل عرضهی گیاهان دارویی است حاکی از علاقه و توجه مردم این دیار میباشد. لذا تحقیق حاضر با هدف ارزیابی عرضه گیاهان دارویی و خصوصیات عرضهکنندگان در شهر سنندج انجام گرفت.
مواد و روشها: در تحقیق حاضر ویژگیهای حرفهای واحدهای عرضهکننده و میزان دانش عرضهکنندگان گیاهان دارویی از عطاریهای شهر سنندج در سال ۱۳۹۳ بررسی شد و ۲۰ واحد توزیعکننده به عنوان جامعۀ آماری این پژوهش مورد مطالعه قرار گرفتند. به منظور جمعآوری دادهها با استفاده از روشهای اسنادی و میدانی نسبت به طراحی پرسشنامه اقدام شد. ابتدا روائی پرسشنامه بررسی و مورد تأیید قرار گرفت و یک مطالعۀ راهنما با انتخاب ده نفر از عطاران، خارج از محدودهی تحقیق، برای بررسی پایایی ابزار سنجش انجام گرفت، میزان آلفای کرونباخ پس از اعمال تغییرات لازم، (%۸۵=α) بود که نشان از پایا بودن ابزار تحقیق دارد.
یافتهها: نتایج نشان داد نمونههای مورد بررسی از سطح دانش متوسطی در زمینهی گیاهان دارویی برخوردارند و ۳۵درصد افراد مورد مطالعه دارای تحصیلات دانشگاهی و بیش از ۷۵ درصد افراد به صورت کم و بیش در کلاسهای آموزشی شرکت کردهاند. پرفروشترین گیاهان در عطاریها عبارتند از گلگاوزبان، زردچوبه، بابونه، دارچین، نعناع، شوید، پونه و آویشن. اکثر مراجعهکنندگان از قشر متوسط و پایین جامعه و بیشتر مراجعات برای معالجهی بیماریهای سرماخوردگی، سردرد، گوارشی و قلبی است، بیشتر گیاهان موجود در عطاریها از خود استان و استان کرمانشاه تهیه میشد.
نتیجهگیری و توصیهها: مهمترین فاکتورهایی مؤثر در عدم آگاهی کامل نمونههای مورد بررسی، عدم شرکت در کلاسها و دورههای آموزشی بنا به دلایل مختلف است، قطعاً اتخاذ برنامهریزی و سیاستگذاری لازم جهت کشت گیاهان دارویی و همچنین ارائه دورههای آموزشی توسط ارگانهای مربوطه و نظارت جامع و دقیق توسط سازمانهای متخصص و ذیربط به ویژه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان کردستان و همچنین جهاد کشاورزی استان میتواند کمک شایانی به توسعه و پیشرفت عطاریهای شهر داشته باشد.
Background and Purpose: Medicinal herbs have a special position in providing health communities', prevention and treatment of diseases that are important. Kurdistan province is one of genetic reserves for medicinal herbs and it is one of the diversity of medical plants in the country. there are many herbal and traditional market of the province where the supply of medical plants shows the interest of the people of this land. Therefore, this study aimed to evaluate supply of medicinal plants and properties of supplier were conducted in the city of Sanandaj.
Methods and Materials: In this research, professional characteristics of the supplier and the supplier's knowledge of medicinal plants in the late 2014 and early 2015 grocery review has been done by city of Sanandaj and 20 unit of distributors were as Statistical Society in this study. In order to collect data from documents and field methods to design questionnaires were used. The questionnaires was confirmed by experts and professors and guidance study selected by ten of grocery outside the scope of research the final survey was conducted to measure. The Cranach's alpha after making the necessary changes was (α=85%) which it shows the endure of research's tool.
Results: The research showed that the samples of middle-level in the field of medicinal plants are possessed and more than 75% of cases are more or less in the classes have participated. The best–selling herbs in grocery were borage, turmeric, chamomile, cinnamon, mint, dill, pune , thyme. Most patients referred from the lower middle class, they have been for the treatment of gastrointestinal diseases, colds, headaches and heart. More plants in the provinces of Kordestan and Kermanshah was prepared medicinal herbs sellers.
Conclusion: In general, the most important factors have seen in the lack of full awareness samples non-participations in training courses is for various reasons. Certainly adopt appropriate training programs by relevant organs especially Kurdistan University of Medical Sciences and Health Services and also Jihad Agriculture in Province can contribute to development of city grocery.