چکیده:
هدف پژوهش حاضر، شناسایی مؤلفههای اصلی توسعه سرمایه انسانی اعضای هیئتعلمی و ارائه یک چارچوب مفهومی چندسطحی برای آن است که با روش فراترکیب انجام شد. جامعه پژوهش شامل منابع علمی معتبر منتشرشده در عرصه مطالعات توسعه سرمایه انسانی اعضای هیئتعلمی در سالهای 1950 تا 2020 در سطح بینالمللی و 1380 تا 1398 در سطح ملی است. پژوهشهای منتخب شامل 88 مقاله، گزارش علمی و رساله دانشجویی منتخب از پایگاههای معتبر علمی ملی و بینالمللی است که به روش نمونهگیری هدفمند و مبتنی بر قاعده اشباع نظری انتخاب شدهاند. دادههای موردنیاز از متون دستاوردهای کیفی منابع منتخب استخراج، و با استفاده از تحلیل محتوای استقرایی و روش فراترکیب، تجزیهوتحلیل و مقولهبندی شدند.دستاوردهای حاصله، دربردارنده 6 مؤلفه اصلی و 18زیرمؤلفه توسعه سرمایه انسانی اعضای هیئتعلمی است که اعتبار آن از طریق آزمون کاپای کافمن تأیید گردید. مؤلفههای اصلی شامل توسعه توانمندیهای شناختی و فراشناختی، توسعه توانمندیها و شایستگیهای تدریس، توسعه توانمندیها و
شایستگیهای پژوهشی، توسعه شایستگیهای ارتباطی، توسعه توانمندیها و شایستگیهای رهبری، و توسعه توانمندیها و شایستگیهای مدیریتی و راهبری بود. همچنین، بر اساس مبانی نظری پژوهش، مؤلفههای اصلی توسعه سرمایه انسانی اعضای هیئتعلمی ازنظر سطح تحلیل، در دو سطح فردی و سازمانی جایابی شدند. این گروهبندی میتواند ابزاری مناسب برای برنامهریزی توسعه سرمایه انسانی اعضای هیئتعلمی باشد.
هدف پژوهش حاضر، شناسایی مؤلفههای اصلی توسعه سرمایه انسانی اعضای هیئتعلمی و ارائه یک چارچوب مفهومی چندسطحی برای آن است که با روش فراترکیب انجام شد. جامعه پژوهش شامل منابع علمی معتبر منتشرشده در عرصه مطالعات توسعه سرمایه انسانی اعضای هیئتعلمی در سالهای 1950 تا 2020 در سطح بینالمللی و 1380 تا 1398 در سطح ملی است. پژوهشهای منتخب شامل 88 مقاله، گزارش علمی و رساله دانشجویی منتخب از پایگاههای معتبر علمی ملی و بینالمللی است که به روش نمونهگیری هدفمند و مبتنی بر قاعده اشباع نظری انتخاب شدهاند. دادههای موردنیاز از متون دستاوردهای کیفی منابع منتخب استخراج، و با استفاده از تحلیل محتوای استقرایی و روش فراترکیب، تجزیهوتحلیل و مقولهبندی شدند.دستاوردهای حاصله، دربردارنده 6 مؤلفه اصلی و 18زیرمؤلفه توسعه سرمایه انسانی اعضای هیئتعلمی است که اعتبار آن از طریق آزمون کاپای کافمن تأیید گردید. مؤلفههای اصلی شامل توسعه توانمندیهای شناختی و فراشناختی، توسعه توانمندیها و شایستگیهای تدریس، توسعه توانمندیها و
شایستگیهای پژوهشی، توسعه شایستگیهای ارتباطی، توسعه توانمندیها و شایستگیهای رهبری، و توسعه توانمندیها و شایستگیهای مدیریتی و راهبری بود. همچنین، بر اساس مبانی نظری پژوهش، مؤلفههای اصلی توسعه سرمایه انسانی اعضای هیئتعلمی ازنظر سطح تحلیل، در دو سطح فردی و سازمانی جایابی شدند. این گروهبندی میتواند ابزاری مناسب برای برنامهریزی توسعه سرمایه انسانی اعضای هیئتعلمی باشد.
The purpose of this study is to identify the components and indicators of faculty members, and human capital development and to provide a multilevel conceptual framework for it, which was done by the meta-synthesis method. The research population includes authoritative scientific sources published in the field of human capital development studies of faculty members in the years 1950 to 2020 at the international level and 1380 to 1398 at the national level. Selected researches include 88 articles, scientific reports and selected student dissertations from valid national and international scientific databases that have been selected by purposive sampling method based on theoretical saturation rule. The required data were extracted from the texts of qualitative achievements of selected sources and analyzed and categorized using inductive content analysis and meta-combination method. The obtained results include 6 main components and 18 subcomponents of human capital development of faculty members. Key components include the development of cognitive and metacognitive competencies, the development of teaching competencies and competencies, the development of research competencies and competencies, the development of communication competencies, the development of leadership competencies and competencies, and the development of competencies. He had managerial and leadership skills. Also, based on the theoretical foundations of the research, the main components of human capital development of faculty members in terms of the level of analysis, were placed at both individual and organizational levels. This grouping can be a good tool for planning the human capital development of faculty members.
خلاصه ماشینی:
Exclusion Criteria Igbokwe (2014) 8 Airasin & 7 Milner et al 6 Velasco et 5 Boston(1994) (2011) al (2014) Frost & Jean 12 Hurtado et al 11 Antonio et al 10 Sargent et 9 (2000) (2003) (2000) al (2005) Umbach et al 16 Samman&Zitouni 15 Onyilo & hamo 14 Shankar et 13 (2005) (2017) (2017) al (2020) Adelson&Cochran 20 Ashby(2018) 19 Barris et al (1985) 18 Fairweather 17 (1982) (2002) McKinney (1998) 24 Dev et al (2016) 23 Malmqvist et al 22 Dee 21 (2008) Jay&Daly Chery(2009 ) Blaskova et al 28 Kaur et al (2018) 27 Blaskova et al 26 Bulletin 25 (2014) (2015) (1967) Knight (2014) 32 Sell (1991) 31 Cook & Cook 30 Abes et al 29 (1954) (2002) Mullena et al 36 Teece et al (1997) 35 Eisenhardt&Marti 34 Lynton(199 33 (2008) n(2000 5) Strand (2000) 40 Ward (2003) 39 Gorski & 38 Meek et al 37 Mehta(2016) (2015) Hinck & Brandell 44 Gosling(2009) 43 Wheelan&Kesselrin 42 Wade & 41 (2000) g(2005) Demb (2009) Wynants&Dennis( 48 Ross (1977) 47 Buller (2007) 46 Dibden 45 2018) (1962) Thursby&Thursby 52 Seltzer(1974) 51 Jones(2011) 50 Yoder(1962 49 (2004) ) Ward (1999) 56 Holland (2005) 55 Blackburn (1985) 54 Richard 53 (1984) Adolphus (2019) 60 Erisen et al 59 Nadeak & 58 Stritter et al 57 (2009) Purba(2014) (1991) Stanley (2001) 64 Chabaya(2015) 63 Roberts (2018) 62 Ramos et 61 al(2006) Assalahi &Rich 68 Osei (1996) 67 Tynan& Mark 66 Suwaed & 65 (2016) (2009) Rahouma(2 015) Iqbal et al (2013) 72 Niekerk&Muller( 71 Nishimura (2014) 70 Fahnert 69 2017) (2015) 11 ٧٣ سنگري (١٣٩٦) ٧٤ محبت و ديگران (١٣٩٨) ٧٥ صادقي (١٣٩٥) ٧٦ اجتهادي و همکاران (1390) ٧٧ پورکريمي ٧٨ نورشاهي و سميعي ٧٩ هاشميان و همکاران ٨٠ ثابت و همکاران (١٣٩٦) (1398) (1390) (1389) ٨١ حسيني نسب ٨٢ نورشاهي (١٣٩٣) ٨٣ اماني و همکاران ٨٤ کريمي و همکاران (1397) (1398) (1372) ٨٥ عزتي و ٨٦ سليماني و همکاران ٨٧ عراقيه و همکاران ٨٨ حسنوند (١٣٩٠) همکاران (١٣٩٧) (1390) (1391) براي تجزيه و تحليل داده ها، از روش فراترکيب به عنوان روش واکاوي مطالعات کيفي به منظور مقايسه مفاهيم ، تجزيه و تحليل محتوا، طبقه بندي يافته ها و بازانديشي مجدد موضوع پژوهش و رويکرد کدگذاري کوربين و اشتراوس ١(٢٠٠٨) استفاده شد.