چکیده:
هدف اصلی این پژوهش مطالعه اثر مزایای ادراک شده در خرید آنلاین بر نگرش و تمایل به خرید محصولات ورزشی از دیدگاه دانشجویان تربیتبدنی بود. تحقیق حاضر، توصیفی– پیمایشی است که به صورت میدانی انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان رشته تربیتبدنی دانشگاههای استان گلستان بود که 384 دانشجو به شیوه انتخاب در دسترس به عنوان نمونه آماری پژوهش انتخاب شدند. برای جمعآوری دادههای پژوهش، از پرسشنامههای مزایای درک شده در خرید آنلاین ونی و مالیک (2013)، نگرش به خرید آنلاین سینها (2010) و تمایل مشتریان بهخرید آنلاین چو و ایچسیو (2016) استفاده استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها و شناسایی اثرات متغیرهای پژوهش از مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد.نتایج نشان داد که سهولت استفاده خرید آنلاین اثر مثبت و معنیداری بر نگرش به خرید آنلاین دانشجویان تربیتبدنی دارد. اثر قیمت مناسب در خرید آنلاین بر نگرش به خرید آنلاین دانشجویان تربیتبدنی مثبت و معنیدار بود. نتایج نشان داد که تنوع محصولات در خرید آنلاین اثری مثبت و معنیدار بر نگرش به خرید آنلاین دانشجویان دارد. در نهایت اثر مثبت و معنیدار نگرش به خرید آنلاین بر تمایل به خرید آنلاین محصولات ورزشی در دانشجویان تربیتبدنی تأیید گردید. با توجه به نتایج، ارائه اطلاعات به مشتریان در خصوص استفاده از وبسایت، استفاده از شیوههای مختلف قیمتگذاری و تنوع در محصولات ارائه شده برای مشتریان پیشنهاد میشود.
The main purpose of this study was to study effect of perceived benefits in online shopping on attitude and intention to purchase sports products from the perspective of physical education students. The present study was a descriptive-field survey. The statistical population includes all physical education students of Golestan province universities that 384 students were selected through available sampling as the statistical sample of the study. To collect research data, questionnaires of perceived benefits in online shopping of Wani & Malik (2013), attitude to online shopping of Sinha (2010), and customers’ intention to online purchase of Chou & Hsu (2016) were used. To analyze the data and identify the effects of research variables, structural equation modeling was applied.The results indicate that the ease of use of online shopping has a positive and significant effect on the attitude towards online shopping of physical education students. The effect of appropriate price in online shopping on the attitude towards online shopping was positive and meaningful. The results showed that product diversity in online shopping has a positive and significant effect on students' attitudes towards online shopping. Finally, the positive and significant effect of attitude to online shopping on the intention to online purchase of sports products in physical education students was confirmed. According to the results, providing information to customers about the use of the website by online sellers, the use of different pricing methods and the variety of products offered to customers are recommended.