چکیده:
سیاست جنسیت در ایران معاصر نوسانهای فراوانی به خود دیده اما در مجموع تغییرات قابل ملاحظهای را در وضعیت زنان بههمراه داشته است. پرسش مقاله معطوف به عوامل سیاسی و بویژه نقش دولت در این تغییرات است. مقاله با استفاده از روش تاریخی-تطبیقی نشان میدهد که سیاست جنسیت در ایران معاصر از سه متغیر «قدرت جنبش زنان»، «گرایشهای دولت» و «مواضع دیگر نیروهای اجتماعی» متأثر بوده و در قالب سه الگوی متمایز ظاهر شده است: نخست، «الگوی محافظهکارانه» که ناشی از همزمانی ضعف جنبش زنان، دولت سنتگرا و مقاومت برخی از نیروهای محافظهکار بوده که تغییر چندانی در وضعیت زنان ایجاد نکرده است. این الگو در سالهای پیش از جنبش مشروطه (1270 تا 1284)، دهه 1320و برخی مقاطع پس از انقلاب اسلامی(1360 تا 1367) قابل مشاهده است. دوم، «الگوی اصلاحات آمرانه» که ناشی از همزمانی ضعف جنبش زنان، دولت اقتدارگرا و کاهش مقاومت نیروهای محافظهکار بوده و این الگو در سالهای 1300 تا 1320 و همچنین 1342 تا 1357 دیده میشود که باعث تغییراتی در وضعیت حقوقی زنان شد؛ اما این تغییرات از آنجا که با مشارکت جامعه زنان همراه نبود، عمق و استحکامی پیدا نکرد و دورههایی از واگشت را به همراه داشت. سوم «الگوی اصلاحات دموکراتیک» که ناشی از همزمانی جنبش زنان، دولت اصلاحگرا و توازن میان نیروهای اجتماعی نوگرا و سنتگرا بوده است. این الگو در سالهای اولیه پس از جنبش مشروطه و دو دوره موسوم به سازندگی و اصلاحات در سالهای پس از انقلاب ظاهر شد و تغییراتی نسبتاً عمیق و پایدار در وضعیت زنان به همراه داشت.
Gender policy in contemporary Iran has experienced many fluctuations, but it has generally brought about significant changes in the status of women. The question of this article is focused on political factors, especially the role of state, in these changes. Using a historical–comparative method, the present research shows that gender policy in contemporary Iran was influenced by three variables: the strength of the women’s movement, the state’s tendencies, and other positions of social forces. Moreover, gender policy has emerged under three distinct paradigms. First, the conservative paradigm, which stemmed from the weakness of the women’s movement concomitant with the traditionalist state as well as the resistance of conservative forces, has not succeeded to make considerable changes to the status of women. This paradigm can be seen in the years preceding the constitutional movement (1891–1905), during 1941–1951 (the 1320s Solar Hijri), and in some periods following the Islamic Revolution (1981–1988). The second paradigm, called authoritarian reform, resulted from the weakness of the women’s movement concomitant with the authoritarian state as well as the diminished resistance of conservative forces. This paradigm, seen in the years 1921–1941 and 1963–1978, caused significant changes in the legal status of women. Not accompanied by the participation of women, these changes could not firmly entrench themselves and at times relapsed into the previous stage. Third, the paradigm of democratic reform resulted from the women’s movement concomitant with the reformist state as well as the balance between modern and traditional social forces. This paradigm emerged in the early years following the constitutional movement and in the two post-Revolutionary periods known as construction and reformist, introducing relatively profound and lasting changes to the status of women.
خلاصه ماشینی:
دوم ، «الگوي اصلاحات آمرانه » که ناشي از همزماني ضعف جنبش زنان ، دولت اقتدارگرا و کاهش مقاومت نيروهاي محافظه کار بوده و اين الگو در سال هاي ١٣٠٠ تا ١٣٢٠ و همچنين ١٣٤٢ تا ١٣٥٧ ديده ميشود که باعث تغييراتي در وضعيت حقوقي زنان شد؛ اما اين تغييرات از آنجا که با مشارکت جامعه زنان همراه نبود، عمق و استحکامي پيدا نکرد و دوره هايي از واگشت را به همراه داشت .
در اين دوره به موازات توسعه نسبي در زمينه آموزش زنان در فاصله سال هاي ١٣٠٠ تا ١٣١٠، مطالبات زنان وارد سطح جديدي شد و موضوعات ديگري نظير فرصت هاي اشتغال و آزاديهاي اجتماعي از سوي برخي نيروهاي سياسي نوگرا نظير احزاب «تجدد» و «سوسياليست » و همچنين تشکل ها و نشريات خود زنان مطرح شد که بتدريج در دستور کار دولت قرار گرفت .
Vaz’iyyat-e mošārekat va ešteqāl zanān dar Irān [Women’s participation and employment in Iran: A critical examination].
Hemāyat az hoquq-e siyāsi-ye zanān-e Irān [Supporting Iranian women’s political rights].
Zanān dar tārix-e moāser-e Irān [Women in contemporary history of Iran].
Mošārekat-e siyāsi-ye zanān dar Irān [Political participation of women in Iran].
Mavāne-e mošārekat-e siyāsi-ye zanān dar Irān [Obstacles to women’s political participation in Iran].
Jonbeš-e hoquq-e zanān dar Irān: Toqyān, oful va sarkub az 1280 tā enqelāb-e 57 [The women’s rights movement in Iran: Mutiny, appeasement, and repression from 1900 to Khomeini] (N.