چکیده:
وحدت شخصی وجود درصدد بیان این مطلب است که یک وجود واحد بسیط لایتناهی کل نظام عالم را دربرگرفته است و موجودات، مظاهر و آیات آن یک حقیقت واحداند که هر کدام بهاندازه سعه وجودی خود آن را مینمایانند ازاینرو قول به حلول و اتحاد، همهخدایی و هیچ و پوچ بودن غیر خدا، ناشی از سوءبرداشت از این مسیله است و انحراف از مسیر توحید میباشد. قرآن مجید که دریای بیکران معارف توحیدی است، این حقیقت را در آیات ناظر به توحید ذات با تعابیری همچون صمد بودن حق، آیه و نشانه بودن ماسویالله، حضور وجودی حق در مظاهر و مجالی، معیت ذاتی حق، و احاطه علمی و وجودی حق بیان میدارد؛ ازاینرو این آیات با دلالت مطابقی یا التزامی، بر این مبنای گرانسنگ توحید صمدی دلالت دارند و هرگونه وحدت عددی را از ساحت مقدس الهی نفی مینمایند.
خلاصه ماشینی:
com دريافت: 19/06/1399 - پذيرش: 01/09/ 1399 چکيده وحدت شخصي وجود درصدد بيان اين مطلب است که يک وجود واحد بسيط لايتناهي کل نظام عالم را دربرگرفته است و موجودات، مظاهر و آيات آن يک حقيقت واحداند که هر کدام بهاندازة سعة وجودي خود آن را مينمايانند ازاينرو قول به حلول و اتحاد، همهخدايي و هيچ و پوچ بودن غير خدا، ناشي از سوءبرداشت از اين مسئله است و انحراف از مسير توحيد ميباشد.
قرآن مجيد که درياي بيکران معارف توحيدي است، اين حقيقت را در آيات ناظر به توحيد ذات با تعابيري همچون صمد بودن حق، آيه و نشانه بودن ماسويالله، حضور وجودي حق در مظاهر و مجالي، معيت ذاتي حق، و احاطة علمي و وجودي حق بيان ميدارد؛ ازاينرو اين آيات با دلالت مطابقي يا التزامي، بر اين مبناي گرانسنگ توحيد صمدي دلالت دارند و هرگونه وحدت عددي را از ساحت مقدس الهي نفي مينمايند.
قاعدة نفي ولد نيز بر وحدت شخصي وجود دلالت دارد؛ چراکه ولادت سه خصوصيت اصلي دارد: اول اينکه ولادت در بين دو شيء مباين و منفصل از هم مطرح ميگردد؛ دوم اينکه دو شيء مستقل از هماند؛ و سوم اينکه بقا و ادامة حياتِ يکي بر ديگري مترتب نيست؛ درحالي که هيچ کدام از اينها در مورد خداي سبحان و ماسوي الله مطرح نيست و قاعدة «نفي ولد» همة اين امور را در مورد حق متعال رد ميکند؛ بنابراين چون چيزي منفصل از خدا نيست، پس غيري نيست (گنابادي، 1408، ج4، ص 282-283).