چکیده:
چکیدهشرکتهای تعاونی روستایی چارچوب سازمانی برای افزایش توانایی اعضا در جامعه، تولید و فروش محصولات، ایجاد اشتغال، افزایش درآمد و برطرف کردن نیازهای اجتماعی و اقتصادی مردم مهیا میسازند. این پژوهش ازنظر روش پژوهش، از نوع تحقیقات توصیفی- پیمایشی محسوب میشود. جامعه آماری پژوهش شامل 45 نفر از مدیران عامل شرکتهای تعاونی تولید روستایی استان تهران است که به روش تمام شماری انتخاب شدهاند. دادهها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته که اعتبار آن با پانل متخصصان و کارشناسان در زمینه مورد پژوهش مورد تأیید قرار گرفت، جمعآوری شد. برای پایایی و تعیین قابلیت اعتماد ابزار تحقیق از آلفای کرونباخ استفاده شد. روایی با استفاده از روش تحلیل عاملی تأییدی و پایایی بهوسیله آلفای کرونباخ بررسی و تأیید شد. جهت تجزیهوتحلیل فرضیهها از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS و Smart PLS تجزیهوتحلیل شد. بر اساس یافتههای پژوهش، مدیریت جهادی، مدیریت دانش و مدیریت ریسک بر عملکرد شرکتهای تعاونی تولیدی روستایی تأثیر مثبت و معنادار دارند و بین آنها مدیریت دانش بیشترین تأثیر را دارد. یافتـههـای ایـن پـژوهش مـیتوانـد در هدایت شرکتهای تعاونی روستایی تولیدی به جهت توجه بیشتر به بهبود مدیریت آنها مؤثر واقع شود.
AbstractRural cooperatives provide an organizational framework for increasing the ability of members in society, producing and selling products, creating employment, increasing income, and meeting the social and economic needs of the people. In terms of research method, this research is considered as exploratory-causal research. The statistical population of the study includes 45 managers of rural production cooperatives in Tehran province who have been selected by counting method. Data were collected using a researcher-made questionnaire whose validity was confirmed by a panel of experts in the field. Cronbach's alpha was used to determine the reliability and reliability of the research tool. Validity was checked using confirmatory factor analysis and reliability was assessed by Cronbach's alpha. Structural equation modeling was used to analyze the hypotheses. Data were analyzed using SPSS and Smart PLS software. According to the research findings, jihadi management, knowledge management and risk management have a positive and significant effect on the performance of rural production cooperatives and among them knowledge management has the most impact. The findings of this study can be effective in guiding rural production cooperatives to pay more attention to improving their management.
خلاصه ماشینی:
تحلیل نقش مدیریت جهادی، دانش و ریسک بر عملکرد شرکت های تعاونی تولیدی روستایی استان تهران *1 ناصر سیف اللهی تاریخ دریافت : ١٣٩٩/١٠/١٥ تاریخ پذیرش : ١٤٠٠/٦/٥ چکیده شرکت های تعاونی روستایی چارچوب سازمانی برای افزایش توانایی اعضاء در جامعه ، تولید و فروش محصولات ، ایجاد اشتغال ، افزایش درآمد و برطرف کردن نیازهای اجتماعی و اقتصادی مردم مهیا میسازند.
مدیریت جهادی واجد خصوصیات و ویژگیهایی اســـت که می تواند در موفقیت ســـازمان ها نقش اســـاســـی ایفا نماید، این ویژگیها در بطن دســتورها، توصــیه ها، نظرها و شــیوه های به کار گرفته شــده توســط پیشوایان دین حضور و وجود عینی دارد، ولی برای استفاده از آن در سطوح سازمانی و کاربردی کردن آن ها در سـازمان ها، نیاز به کار پیشـگامانِ و دور از هراس و خودکم بینی صاحب نظران مدیریت و پژوهش دارد، (مشایخی و همکاران ، ١٣٨٨).
اندازه گیری عملکرد یکی از فرآیندهای اصـــلی مدیریت جهت تجزیه وتحلیل فعالیت های خود و بررسی انطباق بین آن ها و اهداف سازمان است که نتیجه آن میتواند زمینه ساز تصــمیم گیری در اقدامات آتی باشــد.
با توجه به مطالب ارائه شــده در پژوهش حاضــر به بررســی و تحلیل ســه متغیر مدیریت جهادی، مدیریت دانش و مدیریت ریســک در عملکرد مالی شرکت های تعاونی پرداخت شده است که تاکنون در پژوهشی به طور هم زمان به بررسی این موضوع پرداخته نشده است .
نقش مدیریت در عملکرد شرکت های تعاونی تولید روستایی استان خراسان رضوی، فصلنامه روستا و توسعه ، سال ١٢، شماره ٤، ٣٧-٢٣.
Analysis of the Role of Risk Management, Knowledge and Jihadi on the Performance of Rural Production Co-Cooperatives in Tehran Province 1* N.