چکیده:
تنصیف مهر در صورت طلاق قبل از مباشرت (مواقعه) از احکام مهم فقهی است که در ماده
1092 قانون مدنی ایران نیز انعکاس یافته است. حال یکی از مسائل مطرح این است که
اگر زوجه قبل از طلاق، ذمه همسر خویش را نسبت به مهریه ابراء نموده یا مهریه را به
زوج بخشیده باشد، آیا تکلیف به بازگرداندن بدل نیمی از مهریه را خواهد داشت یا خیر؟
این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی، دیدگاه فقه امامیه، فقه مذاهب اهلسنت و حقوق
ایران را در زمینه مسئله یادشده بررسی نموده است. نتایج پژوهش حکایت از این دارد که
در فقه امامیه با توجه به روایات و سایر ادله، هبه و ابراء صورتگرفته توسط زوجه موجب
گردیده است تا استیفاء مهر توسط وی صادق باشد و در نتیجه در فرض طلاق قبل از
مواقعه، تکلیف به بازگرداندن بدل نیمی از مهر به زوج بر عهده او باشد. مذهب حنبلی با
این نظر موافق است، ولی مذهب مالکی، چنین تکلیفی را نمیپذیرد. هر یک از مذاهب
حنفی و شافعی نیز با تفصیل میان فروض مختلف در برخی موارد تکلیف یادشده را پذیرفته
و در برخی موارد آن را نمیپذیرند. از دیدگاه حقوق موضوعه ایران نیز بهرغم اختلافنظر،
تنصیف مهر در مسئله مزبور، پذیرفتنی است؛ البته با توجه به قانون اساسی ایران و نیز
برخی قوانین ازجمله قانون حمایت خانواده، اقلیتهای مذهبی در این خصوص تابع مذهب
خویش هستند.
Halving the marriage portion in the event of divorce before sexual intercourse is one of the important jurisprudential decrees also reflected in Article 1092 of the Iranian Civil Code. A question arises here: if the wife discharges her husband of the marriage portion or grants it to him before the divorce, would she have the obligation of returning the substitute for half of the marriage portion? This descriptive-analytic study has examined the viewpoints of Imami jurisprudence, Sunni jurisprudence, and Iranian law with regard to the abovementioned issue. The results of the research indicate that according to the traditions and other proofs in Imami jurisprudence that the granting and discharging made by the wife have led to her enforcement of marriage portion and consequently, in case of divorce before sexual intercourse, she is obliged to return the substitute for half of the marriage portion to her husband. Hanbali denomination agrees to the mentioned idea but Maliki denomination does not accept that obligation. Each of the Hanafi and Shafi‘i schools, with distinguishing between different cases, accept the above said in some cases and reject it in others. According to the Iranian law, despite the disagreements, dividing marriage portion into halves, in the above said case, is admissible; however, under the Iranian Constitution and some laws, including the Family Protection Act, the religious minorities are subject to their religion in this regard.