چکیده:
این مقاله در پی پاسخ به این سوال است که توسعه در ایران چه پیامدهایی داشته است. در این راستا با رویکرد روش کیفی و با استفاده از تکنیک نشانه شناسی ملهم از نظرات پیرس به پیامدهای توسعه در ایران پرداخته شده است. مورد مطالعه در این پژوهش فیلمهای سینمایی موج نوی دهه 40 و 50 است که با استفاده از نمونهگیری هدفمند منجر به انتخاب 8 فیلم گردید که تا سطح اشباع نظری توانستند به محقق در یافتن پاسخ به سئوالات این پژوهش یاری رسانند. نتایج یافته ها نشان میدهد، " نوسازی غربی" و "غرب گرائی"، مقولههایی است که به عنوان پیامدهای توسعه در این فیلمها بازنمایی شده اند. از آنجاییکه توسعه نه تنها به معنای رشد اقتصادی، اروپائی کردن آداب و رسوم، و در شهر بزرگ زیستن نیست، بلکه طرز برداشت خاصی از انسان و زندگی است که فیلمهای مورد بررسی چنین امری را بازنمایی نکردهاند.
This research seeks to assess the consequences of development in Iran. In this way, with the approach of qualitative method and using a semiotic technique inspired by Pierce's views. In this study, eight movies were selected from the new wave movies of the 40s and 50s and used different levels of theories to find answers to the questions of this study. The results show that "Western modernization", and "Westernization" are the categories represented as the consequences of development in these films. Because development means economic growth, Europeanization of customs, and living in a big city, but also a particular way of thinking about people and life that the films in question have not represented.
خلاصه ماشینی:
از آنجاييکه توسعه نه تنها به معناي رشد اقتصادي، اروپايي کردن آداب و رسوم ، و در شهر بزرگ زيستن نيست ، بلکه طرز برداشت خاصي از انسان و زندگي است که فيلم هاي مورد بررسي چنين امري را بازنمايي نکرده اند.
(رجوع شود به تصویر صفحه) رديف ١- اصطلاح تماشاخانه (تئاتر) که پديده اي غربي است خصوصا با اسم زنانه قمر به عنوان مکاني براي نمايش قصه هاي عامه پسند که پيش تر به شکل و سياق نقالي و پرده خواني اجرا ميشدند نشان از تغيير سليقه سرگرمي افراد و قوام نوع خاصي از هنر است که اصولا براي جامعه ايران پديده اي مدرن محسوب ميشود.
رديف ٨- پخش موسيقي خارجي نامتجانس و نامربوط با داستان و پيرنگ فيلم نشان از ناچسب بودن رداي مدرنيته غربي بر تن جامعه ايراني دانست رديف ٩- روياپردازي جوان آس و پاس براي خريد يک موتورسيکلت که در آن زمان يک وسيله قابل توجه به حساب ميآمد و نيز توهم افراطي و طنز آلوده او گوياي اين امر است که جامعه در حال توسعه آن زمان به مدد وسايل تبليغاتي جديد همچون سينما و مجلات ، نيازي را در اقشار جامعه پديد آورده بود که تنها بخش کوچکي از افراد توان برآوردن آن را داشتند.
234 (رجوع شود به تصویر صفحه) رديف ١- صحنه ساز زدن عبدلو به شکل استعاري نشان از اين دارد که ورود يک چيز تازه و خارجي که وارد يک جامعه سنتي ميشود چگونه حس کنجکاوي و تعجب افراد را بر مي - انگيزاند.
240 (رجوع شود به تصویر صفحه) رديف ١- از نظر نشانه شناسي محتواي آگهيها (درخواست همسر توسط يک دختر جوان و نيز پسري تنها که درخواست والدين ميکند) نشان از تغييرات اساسي در مناسبات اجتماعي دارد که فردگرايي و تضعيف هنجارهاي سنتي از پيامدهاي آن است .