چکیده:
پذیرش اعلامیه جهانی حقوق بشر توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال 1948 روی داد. این اعلامیه شامل فهرستی از حقوق خاص و غیر قابلواگذاری همه انسانها است. در سال 2006 نیز شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد تاسیس شد. این مقاله قصد دارد به بررسی وضعیت حقوق بشر در کشور عربستان سعودی از زمان تاسیس در سال 1932 بپردازد. مقاله به روش تحلیلی - توصیفی و گردآوریشده با اسناد کتابخانهای به دنبال پاسخ به این پرسش است که عملکرد نظام سیاسی عربستان در قبال نسل اول تا سوم حقوق بشر چیست؟ برای بررسی موضوع ضمن پرداختن به مبانی حقوق بشر و توجه به تقسیمبندی سه نسل حقوق بشر عملکرد پادشاهی عربستان مطابق با سه نسل حقوق بشر واکاوی خواهد شد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که عملکرد عربستان سعودی منطبق با مفاد سه نسل حقوق بشر در سیاست داخلی و خارجی ازجمله مشارکت حداکثر سیاسی اقشار مختلف، حقوق اقلیتها، حقوق زنان، شکاف طبقاتی، آزادی بیان و مطبوعات و همچنین رفتار سیاست خارجی چون حمایت و تهاجم نظامی به سایر کشورها در وضعیت نقض حقوق بشر بوده است بهطوریکه موردانتقاد مجامع بینالمللی نیز قرارگرفته است.
خلاصه ماشینی:
مقاله به روش تحلیلی-توصیفی و گردآوریشده با اسناد کتابخانهای به دنبال پاسخ به این پرسش است که عملکرد نظام سیاسی عربستان در قبال نسل اول تا سوم حقوق بشر چیست؟ یافتههای پژوهش نشان میدهد که وضعیت حقوق بشر عربستان سعودی در تطابق با مفاد سه نسل حقوق بشر در سیاست داخل و خارج ازجمله مشاركت سياسي مردم، حقوق اقلیتها و زنان، شکاف طبقاتي، آزادي بيان و مطبوعات و همچنین رفتار تهاجم نظامی به سایر کشورها، مورد انتقاد مجامع بینالمللی نیز قرار دارد.
از همین رو، این مقاله به روش تحلیلی و توصیفی و گردآوریشده با اسناد کتابخانهای قصد دارد به این پرسش پاسخ دهد که عملکرد نظام سیاسی عربستان در قبال نسل اول تا سوم حقوق بشر چیست؟ فرضیه مقاله این است که نظام پادشاهی عربستان سعودی از بدو تشکیل در سال 1932 دارای عملکردهای متعدد نقض حقوق بشر در تطابق با مفاد سه نسل حقوق بشر در سیاست داخل و خارج بوده که میتوان به کاهش مشاركت سياسي حداکثری اقشار مختلف، وجود محدودیتها برای اقلیتها وزنان، افزایش شکاف طبقاتي، ضعف آزادي بيان و مطبوعات و همچنین رفتار سیاست خارجی تهاجمی چون حمایت و یا حمله نظامی به سایر کشورها اشاره داشت.
2. نسل دوم حقوق بشر همانطور که پیشتر بیان شد اين نسل از حقوق بر اصل برابری و برخورداری از حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تأکید دارد و از همین رو، برای بررسی بیشتر به وضعیت زنان، طبقات اجتماعی و فساد دولتی پرداخته میشود: الف) وضعیت زنان فاتن عبار كه در يك سازمان بینالمللی فعال درزمینه زنان و خانواده كار میکند، میگوید: «تضادها مربوط به قوانين اسلام نيست بلكه مربوط به فرهنگ مردسالار پيش از اسلام» است.