چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی آموزش جغرافیا در نظام آموزشی ایران و آمریکا میباشد. برای دستیابی به هدف پژوهش از روش تطبیقی کیفی با رویکرد قیاسی استفاده شد. روش جمعآوری و تحلیل دادهها به ترتیب اسنادی و عقلانی بود. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که با توجه به نظام آموزشی متمرکز در ایران استانداردهای معینی، آموزش جغرافیا را تحت تأثیر قرار داده است. این در حالی است که در آمریکا با توجه به نظام آموزشی غیرمتمرکز، برای تدریس درس جغرافیا استانداردهای متعددی وجود دارد. در کشور آمریکا آموزش جغرافیا قبل از مقطع ابتدایی آغاز میشود، اما در ایران آموزش جغرافیا از پایه سوم تا ششم در مقطع ابتدایی به صورت یک کتاب با عنوان مطالعات اجتماعی تدریس میشود. از آنجایی که در آمریکا، جغرافیا صرفاً با خلاصهای از شرایط منحصر به فرد در هر ایالت، ارائه میشود؛ مدیریت، هماهنگی و برنامهریزی در خصوص آموزش جغرافیا، امری پیچیده محسوب میشود. اما در ایران کتابها و منابع مشخصی برای هر مقطع جهت تدریس در نظر گرفته میشود. از مهمترین شباهتهای آموزش جغرافیا در دو کشور ایران و آمریکا نیز میتوان به یکسان بودن موضوعات جغرافیای طبیعی اشاره کرد.
The purpose of this study is a comparative study of geography education in the educational system of Iran and the United States. To achieve the research goal, a qualitative comparative method with a deductive approach was used. The method of data collection and analysis was documentary and rational. Findings indicate that according to the centralized education system in Iran, certain standards have affected the education of geography. In the United States, however, there are several standards for teaching geography due to the decentralized education system. In the United States, teaching geography begins at an early age, but in Iran, teaching geography in junior high school is taught under the title of a book called " Social Studies". Because in the United States, geography is presented only as a summary of each state's unique circumstances, managing, coordinating, and planning geography education is complex. But in Iran, specific books and resources are considered for each course for teaching. One of the most important similarities in geography education in Iran and the United States is the similarity of natural geography topics.
خلاصه ماشینی:
(استولمتن ، ١٩٩٠) در پژوهش خود با عنوان " نقش جغرافيا در آموزش عمومي در ايالات متحده " ضـــمن بررســي اهميت درس جغرافيا در برنامه درســي آمريکا، خاطرنشــان کرد که حضــور جغرافيا در برنامه درسي اين کشور، به تصميمات مربوط به مسائل زيست محيطي، نحوه نگرش به تحولات اقتصادي و ارزيابي انتقادي سياست هاي عمومي که بر حوزه زمين تأثير ميگذارد، اعتبار ميبخشد و همچنين اشاره کرد که جغرافيا نبايد هويت خود را به عنوان رشته اي درزمينه علوم جغرافيايي و اجتماعي از دست بدهد.
(ياري ، ١٣٩٢) در مطالعه خود با عنوان "بررسي تطبيقي برنامه ي درسي آموزش جغرافياي دوره ي ابتدايي در ايران با کشـــورهاي اســـتراليا، کانادا و انگلســـتان به منظور ارائه راهکارهاي مناســب براي بهبود آموزش جغرافيا در ايران " بدين نتيجه رســيد که در ارزشـــيابي تحصـــيلي ســـطوح پيشـــرفت در ايران ، عملکرد و فعاليت هاي علمي دانش آموزان در نظر گرفته نمي شــود که پيشــنهاد ميکند در کشــور ايران نيز در زمينه ي ارزشيابي به اين مقوله توجه شود.
با توجه به اهميت مطالعات تطبيقي در همسويي با تحولات جهاني و بهره گيري از نقاط مثبت نظام هاي آموزشـي در موضـوعات مختلف ميتوان گفت بررسي تطبيقي آموزش جغرافيا در دو کشور ايران و آمريکا و بيان شباهت ها و تفاوت هاي آن ها از اهداف اصـلي اين پژوهش ميباشـد.
يافته هاي تحقيق آموزش جغرافيا در ايران براي درک مفهوم جغرافيا واهداف آموزشـــي آن از منظر اســـناد بالادســـتي آموزش وپرورش ، ناچار به مراجعه به اهداف ســـاحت هاي تربيت در دوره هاي مختلف تحصيلي ، اهداف غايي برنامه درسي ملي (شايستگي هاي پايه ) و تحليل بيانيه حوزه تربيت و يادگيري علوم انســاني و مطالعات اجتماعي هســتيم .