چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر ارائه مدلی برای سنجش فرهنگ اطلاعاتی در دانشگاههای دولتی ایران است. روششناسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است که با رویکرد ترکیبی اکتشافی انجام شد. جامعه آماری پژوهش اعضای هیأت علمی دانشگاههای دولتی ایران بودند. در بخش کیفی برای گردآوری دادهها از مصاحبهها نیمساختاریافته استفاده شد که بعد از تحلیل مصاحبهها و کدگذاری دادهها مدل مفهومی پژوهش تدوین گردید. در ادامه برای سنجش اعتبار مدل پژوهش، دادههای کمی با کمک پرسشنامه محققساخته گردآوری شدند که برای بررسی برازش مدل پژوهش از روش معادلات ساختاری و با کمک نرم افزار لیزرل استفاده شد.یافتهها: با تحلیل دادههای کیفی 57 کد اولیه بهعنوان مؤلفههای شکل دهنده فرهنگ اطلاعاتی شناسایی شدند که این کدها در قالب 16 مقوله فرعی و 4 مقوله اصلی دسته بندی شدند. برازش مدل پژوهش نشان داد، مدل فرهنگ اطلاعاتی دانشگاههای دولتی ایران از برازش بالایی برخوردار است. برای سنجش فرهنگ اطلاعاتی در دانشگاههای دولتی ایران میتوان از این مدل که شامل 4 بُعد اصلی ارزشها و هنجارهای اطلاعاتی، بهرهمندی از فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی، مدیریت اطلاعات، و ارتباطات و تعاملات بهره گرفت. نتیجهگیری: پژوهش حاضر با ارائه مدل فرهنگ اطلاعاتی امکان سنجش و پایش فرهنگ اطلاعاتی را در دانشگاههای دولتی ایران فراهم کرده است.
Purpose:. The purpose of this research is introducing a model information culture for governmental universities of Iran. Methodology: The populations were faculty members of governmental universities of Iran. . In the qualitative section, semi-structured interviews were used to collect data. After analyzing the interviews and coding the data, conceptual model of the research was designed. Then, to assess the validity of the research model, quantitative data were collected with the help of a researcher-made questionnaire. To evaluate the fitness of the research model, SEM method (Structural Equation Modeling) was used with the help of LISREL software.Findings: By analyzing qualitative data 57 initial codes were identified for information culture, these codes were categorized in format of 16 subcategories and 4 main categories. information culture model of governmental universities of Iran has very good fitness. Therefore, to measure information culture in governmental universities of Iran, this model which includes 4 main dimensions information values and norms, optimized use of information and communication technology, information management, and Communications and interactions, can be used.Conclusions: This research, by presenting a model for information culture, providing the possibility of measuring and monitoring information culture in the governmental universities of Iran.