چکیده:
در میان اسالیب زیباشناختی علم بیان، استعاره از رساترین و کارآمدترین ابزارهایی است که کاربرد آن بیشتر برای مفاهیم انتزاعی و دور از ذهن است تا فهم آن را ملموس و عینی کند و پیوسته میکوشد تا با ایجاد نوعی ساختارشکنی در معنا و واژگان توجه مخاطب را به خود جلب کند. از این طریق ساختار مفهومی و بنیادی را پدید میآورد که برای اندیشیدن امور انتزاعیتر به کار میروند. این ساختارهای زبانی همان طرحوارههای تصویری هستند. طرحوارهها در حقیقت، فرآیندی از ساختارهای شناختی زبان هستند که به واسطه تجربههای فیزیکی انسان در برخورد با جهان خارج به وجود میآیند. کوتاه سخن آنکه، ذهن قادر است دادههای دریافتی محیط را مورد پردازش قرار داده و مفاهیم پیچیده معنایی را در بافت زبانی- گفتاری واکاوی و رمزگشایی کند. گفتنی است که در ساختار قصیدههای سنتی و متون قرآنی، قصاید حماسی و شعر رثا سهم بسزایی را در این باره دارا هستند.
Among the aesthetic forms of rhetoric, metaphor is one of the most eloquent and efficient tools that are used more for abstract concepts to make its understanding tangible and objective, and it constantly tries to attract the attention of the audience by creating a kind of deconstruction in the meaning and words. In this way, it creates a conceptual and fundamental structure that is used to think about more abstract matters. These linguistic structures are the same as pictorial schemas. Schemas are a process of language cognitive structures created by human physical experiences in dealing with the outside world. In short, the mind is able to process the input data of the environment and to analyze and decode complex semantic concepts in the linguistic-speaking context. It is worth mentioning that in the structure of traditional ode and Quranic texts, epic poems and eloquent poems have a significant role in this regard.