چکیده:
در مقالۀ حاضر کوشیدهایم از منظری فلسفی، نسبت اسطوره و داستان مدرن ایرانی را نشان دهیم. هگل در صورتبندیِ ایدئالیستی خود از تاریخ فلسفۀ هنر، نشان داد که در مراحل آغازین تمدن، هنر نتیجۀ پیوند «مطلق» با «کل جوهری» بوده است؛ اما در مراحل متأخر، مطلق از وحدت خلسهآور خود با کلیت به درآمده است و به تبع این، هنر نتوانسته است یگانگی مطلق با کلیت را نشان دهد. هایدگر و لوکاچ نیز متأثر از هگل بودند و گسست هنر معاصرشان از ذات را نشانۀ زوال میدانستند؛ اما اعضای مکتب فرانکفورت آرای جدیدی طرح کردند و نشان دادند که هنر و ادبیات مدرن به انحای مختلف از واقعیت فاصله گرفته و برای پیوند با ذات، کلیت و وحدت کوشیده است. در داستان مدرنیستی، یکی از راههای برقرای نسبت با وحدت و کلیت، نمایش اسطوره در داستان است: در این داستانها به موازات فرمزدایی و نمایش ازهمگسیختگی جهان معاصر در فرم تازه، شاهد حرک به گذشته نیز هستیم و وحدت اساطیری در قالب آوانگاردیسم فرمی نشان داده میشود. این دیالکتیک، خود، متضمن وحدت است. از این منظر، در داستان مدرن ایرانی، از سال 1300 تا 1357 شمسی، هدایت و گلشیری نمایندۀ اصلی دو گسست بنیادین هستند که همزمان با فرمزدایی مدرن از فرمهای رایج زمانۀ خود، رجعت به گذشته نیز داشتند و اسطورههای ایرانی را در قالب استحاله و واسازی، در آثار خود گنجاندند. در مقالۀ حاضر، نشان دادهایم که این دو نویسنده، در حرکتی دیالکتیکی، هم روح امر مدرن و هم ضرورت بازنمایی و بازخوانی امر تاریخی را نشان دادهاند.
In the present study, we have set out to depict the relationship between myth and modern Iranian stories from the perspective of the philosophy of Art. Hegel, in his idealistic formation of the history of philosophy of Art, showed in the primary stages of civilization, Art was the outcome of the connection between “absolute” and “essence.” As a result, Art has failed to show absolute unity with “absolute.” Along the same line, Heidegger and Lukács considered the distance between Art and “essence” as a sign of decline. In the meanwhile, the members of the Frankfurt School, put forward new ideas in the Hegelian context of the time; they demonstrated that modern Art and literature, moving away from reality in different ways and attempted to approach “essence,” “universal,” and “unity.”
In modernist stories, showing myth is one way to establish a relationship between “unity” and “universal” and we experience deformation and disintegration of the contemporary world into a new form, we witness a flashback and, along with that, a mythical unity in the shape of formal avant-gardism. From the same perspective, Hedayat and Golshiri are main representatives for two fundamental breaks in modern Iranian stories from 1300 to 1357; along with modern deformation of the contemporaneous forms, they included flashbacks and Iranian myths, in the form of transformation and deconstruction, in their stories. The results indicated that these two authors, in a dialectical fashion, depicted both the spirit of modernity and the need for historical rereading and representation.