چکیده:
هدف: هدف از انجام این پژوهش، تحلیل محتوای کتابهای درسی نظام آموزش و پرورش ایران بر اساس میزان توجه به مؤلفههای شایستگی فرهنگی بود. روش: این پژوهش با راهکار کتابخانهای و با استفاده از روش تحلیل محتوای کمّی و کیفی انجام شد و واحد تحلیل؛ متن، تمرینها، پرسشها و تصاویر در نظر گرفته شد. یافتهها: بر اساس نتایج تحلیل محتوا، در کلیۀ کتابهای مورد تحلیل، 6864 مؤلفۀ شایستگی فرهنگی شناسایی شد که 2258 مؤلفه مربوط به کتابهای فارسی، 2137 مؤلفه مربوط به کتابهای هدیههای آسمان و دین و زندگی، 1432 مؤلفه مربوط به کتابهای علوم اجتماعی، 333 مؤلفه مربوط به کتابهای فرهنگ و هنر، 273 مؤلفه مربوط به کتابهای تفکر و سبک زندگی، 71 مؤلفه مربوط به کتاب انسان و محیط زیست، 137 مؤلفه مربوط به کتاب سلامت و بهداشت و 223 مؤلفه مربوط به کتاب مدیریت خانواده و سبک زندگی بوده است. دورۀ ابتدایی دوم با 2105 مؤلفه و دورۀ ابتدایی اول با 1211 مؤلفه دارای بیشترین و کمترین مؤلفههای مدّ نظر بوده است. نتیجهگیری: با وجود اینکه در کتابهای درسی به ویژگیهای شایستگی فرهنگی توجه شده است، اما میزان پرداختن به مؤلفههای شایستگی فرهنگی در دورههای مختلف نامتعادل بود.
Objectives: The purpose of this study is to Analysis of the content of textbooks in the Iranian education system based on the level of attention to the components of cultural competence. Method: this research which with library approach and with using method of quantitative and qualitative content analysis, and the analytical unit, context, exercises, questions and the images were considered. Results: The results showed that in the whole of analyzed textbooks, 6864 cultural competence components were detected, of which 2258 cases were related to Persian books, 2137 cases were related to heaven gift and religion and life books, 1432 cases were related to social science books, 333 cases were related to culture and art books, 273 cases were related to thinking and lifestyle books, 71 cases were related to human and environmental book, 137 cases were related health book, and 223 cases were related to family and lifestyle management book. the second elementary school with 2105 cases and first elementary school with 1211 cases had the highest and lowest components. Conclusion: The results showed that although in the textbooks to the characteristics of cultural competence have been considered. But the extent of addressing the components of cultural competence in different periods was unbalanced