چکیده:
زمینه و هدف: یکی از موضوعات مهم در حوزهی حمل و نقل و صنعت هوایی، مسئولیت دولتها میباشد. هدف از پژوهش حاضر امکانسنجی اعمال الگوی مسئولیت مشدد برای دولتها در قبال سوانح هوایی و راهکار مالی-اقتصادی جبران خسارات وارده در پرتو نظام حقوق مسئولیت بینالمللی دولتها و فقه امامیه میباشد. مواد و روشها: این تحقیق از نوع نظری بوده روش تحقیق به صورت توصیفی تحلیلی میباشد و روش جمعآوری اطلاعات بصورت کتابخانهای است و با مراجعه به اسناد، کتب و مقالات صورت گرفته است. یافتهها: روشهای جبران خسارات وارده در موارد ورود سوانح هوایی، غالبا از طرق مالی-اقتصادی میباشد؛ از این منظر میان نظام حقوق مسئولیت بینالمللی دولتها و نظام فقه امامیه همسویی وجود دارد. اما این وضعیت در ارتباط با الگوی مسئولیت دولت حاکم نیست. ملاحظات اخلاقی: در تمام مراحل نگارش پژوهش حاضر، ضمن رعایت اصالت متون، صداقت و امانتداری رعایت شده است. نتیجهگیری: تعهدات دولتها در زمینه «حق حیات» دارای وصف «آمره» میباشند. در نتیجه در فضای حقوق مسئولیت بینالمللی این امکان وجود دارد که الگوی مسئولیت مشدد (یا همان مسئولیت برای نقض قواعد آمره) برای دولتها در نظر گرفته شود. اما این تفکیک در فضای فقه امامیه وجود ندارد.
Background and Aim: One of the important issues in the field of transportation and aviation industry is the responsibility of states. The purpose of this study is to assess the feasibility of applying a model of aggravated responsibility for states in the face of air incident and financial-economic strategy to compensate for the damage caused in the light of the system of international responsibility of governments and Fiqh of Imamiyya. Materials and Methods: This research is of theoretical type and the research method is descriptive-analytical and the method of data collection is library and has been done by referring to documents, books and articles. Ethical considerations: In order to organize this research, while observing the authenticity of the texts, honesty and fidelity have been observed. Results: Compensation methods in cases of air incident are often financial-economic; From this perspective, there is a parallel between the system of international responsibility law of governments and the system of Fiqh of Imamiyya. But this is not the case with the pattern of government responsibility. Conclusion: The obligations of states in the field of "right to life" are described as "peremptory". As a result, in the context of international liability law, it is possible for governments to adopt a pattern of aggravated liability (or responsibility for breach of peremptory norms). But this separation does not exist in the space of Fiqh of Imamiyya.