چکیده:
زمینه و هدف: پیچیدگی رقابت در دنیای امروزی، بهرهگیری از روشهای نوین و تعاملی یادگیری و یاددهی را الزامی نموده است. هدف این پژوهش، بررسی اثرات تعامل بین یادگیرندگی و یاد دهندگی در سازمانهاست. همچنین برای یادگیرنده بودن کدام یک از مؤلفههای سازمان یاد دهنده و برای یاد دهنده بودن کدام یک از مؤلفههای سازمان یادگیرنده تأثیر بیشتری دارند.
روششناسی: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت و روش، پژوهشی اکتشافی است. برای گردآوری دادهها از ابزار پرسشنامه و برای تحلیل آنها از روش مدلسازی ساختاری تفسیری استفاده شد. تعداد نمونه پژوهش شامل 8 نفر از خبرگان دانشگاهی بودند که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند.
یافتهها: طبق ماتریس قدرت نفوذ وابستگی، مؤلفه قاطعیت در تصمیمگیری در منطقه خودمختار، آرمان مشترک و ارزشها در منطقه مستقل، نگرش سیستمی و ایدهها در منطقه وابسته و مؤلفههای دیدگاه قابل یاددهی، یادگیری تیمی، انرژی هیجانی، مدلهای ذهنی، قابلیت فردی در منطقه پیوندی قرار گرفتند. مؤلفههای سازمان یاد دهنده شامل ارزشها، ایدهها، دیدگاه قابل یاددهی و انرژی هیجانی به ترتیب بیشترین تأثیر را بر یادگیرندگی داشتند و در بین مؤلفههای یادگیرنده به ترتیب آرمان مشترک، نگرش سیستمی، یادگیری تیمی، مدلهای ذهنی و قابلیت فردی دارای بیشترین تأثیر بر یاد دهندگی بودند.
نتیجهگیری: در تعامل بین یاد دهندگی و یادگیرندگی، همه مؤلفههای سازمان یادگیرنده و یاد دهنده به جز مؤلفه قاطعیت در تصمیمگیری تأثیر داشتند. توجه به مؤلفه ارزشها و ایدهها، آرمان مشترک و نگرش سیستمی باعث بیشترین تأثیر بر یاد دهندگی و یادگیرندگی در محیط دانشگاهی میشود.
Background & Purpose: The extent and complexity of competition in today's world has necessitated the use of new and interactive methods of learning and teaching. The purpose of this study is to investigate the extent and effects of the interaction between learning and teaching in organizations. Also, which component of the teaching organization is more effective for being a learning and which component of the learning organization is more effective for being teaching. Methodology: This research is an exploratory research in terms of applied purpose and in terms of nature and method. A questionnaire was used to collect data and interpretive structural modeling was used to analyze them. The statistical population of the study consisted of 8 university experts who were selected by purposive sampling. Findings: According to the analysis of the influence and dependency matrix, the component of determination in decision making in the autonomous region, common ideals and values in the independent region, systemic attitude and ideas in the dependent region and teachable components of components, team learning, emotional energy, mental models, Individuals were placed in the transplant area. The components of the teaching organization including values, ideas, teachable perspective and emotional energy had the greatest impact on the organization's learning, respectively, and among the components of the learning organization, the common ideal, systemic attitude, team learning, mental models and individual ability had the greatest impact on teaching, respectively. They were organizations. Conclusion: In the interaction between teaching and learning in the university environment, all components of the learning and teaching organization except the component of determination were effective in decision making. Paying attention to the component of values and ideas, common aspirations and systemic attitude has the greatest impact on teaching and learning in the university environment.
خلاصه ماشینی:
مؤلفه های سازمان یاد دهنده شامل ارزش ها، ایده ها، دیدگاه قابل یاددهی و انرژی هیجانی به ترتیب بیشترین تأثیر را بر یادگیرندگی داشتند و در بین مؤلفه های یادگیرنده بـه تر تیـ ب آرمـان مشـترک، نگـرش س یسـتم ی ، یادگیری تیمی ، مدل های ذهنی و قابلیت فردی دارای بیشترین تأثیر بر یاد دهندگی بودند.
زمانی و همکاران (١٣٩٢) در پژوهشی تحت عنوان دیدگاه های اعضـای هیئـت علمـی دانشگاه از سازمان یادگیرنده و یاد دهنده نشان دادند که سازمان یـاد دهنـده و یادگیرنـده در این مقوله مشترک هستند که هر فردی یا گروهی باید به طور دائم دانـش و مهـارت جدیـد کسب کنند.
برای انجام این کار، به سازمانی نیاز اسـت کـه همه در آن یاد دهنده و یادگیرنده اند و فرآیندهای یـ اددهی و یـ ادگیری ، همـه روزه در کالبـد فعالیت های سازمان، انجام می گیرد (آبادی ، ١٣٩١) پیشینه تجربی در این بخش برخی از مهم ترین پژوهش های مرتبط ارائه شده اسـت ؛ زارع و همکـاران (١٣٨٧) در پژوهشی با عنوان بررسی میزان کاربست مؤلفه های سازمان یـاد دهنـده در دانشـگاه هـای دولتـ ی کشور بر اساس نظریه تیچی به منظور ارائه یک الگوی مناسب ، الگویی از دانشـگاه یـاد دهنـده را برای دانشگاه های دولتی کشور طراحی کردند.
زارع و شـکارچ ی زاده (١٣٩٤) پژوهشی با عنوان کاربست مدل تیچی در دانشگاه های دولتی ایران بـه ایـ ن نتیجـه رسیدند که اعضای هیئت علمی دانشگاه ها اهمیت زیادی برای تبدیل دانشگاه ها بـه سـازمان یاد دهنده قائل هستند و عناصر دیدگاه قابل یاددهی ، ایده هـا، ارزش هـا و انـرژی ه یجـا نی را ضروری دانستند.
کلیدواژه ها:
الگوی تعاملی
،
مدلسازی ساختاری تفسیری
،
یاددهنده
،
یاد گیرنده
Interpretive Structural modeling
،
learning
،
interactive model
،
teaching
کلید واژه های ماشینی:
سازمان یادگیرنده
،
مؤلفههای سازمان یاد دهنده
،
سازمان
،
سازمان یاد دهنده
،
مؤلفـه هـای سازمان یاد دهنده
،
مؤلفههای
،
سـازمان
،
دانش
،
تعاملی
،
مؤلفههای سازمان یادگیرنده