چکیده:
هدف از انجام این پژوهش تعیین اثربخشی بازیدرمانی گروهی بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان دوره ابتدایی بوده است. روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی (پیشآزمون- پسآزمون) با گروه کنترل و آزمایش بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را دانشآموزان دوره ابتدایی شهر ساری تشکیل دادند. بدین منظور 30 دانشآموزان دوره ابتدایی، بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایدهی شدند. آزمودنیها در دو گروه قبل از مداخله و در پایان مداخله مورد آزمون قرار گرفتند. ابزار مورداستفاده در این پژوهش، پرسشنامهی عملکرد تحصیلی فام و تیلور بوده است. گروه آزمایش تحت بازیدرمانی گروهی در 8 جلسه با مدتزمان 60 دقیقه بهصورت یک جلسه در هفته قرار گرفتند. ولی در مورد گروه کنترل، هیچ آموزشی در طول دوره تا زمان گرفتن پسآزمون صورت نگرفت. پس از مداخله آزمایشی از هر دو گروه پسآزمون گرفته شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل کواریانس استفاده شد. یافتهها نشان داد که بعد از آموزش بازیدرمانی گروهی میانگین نمرات عملکرد تحصیلی دانش آموزان در گروه در مرحله پسآزمون نسبت به پیشآزمون معنیداری بوده است. بنابراین بازیدرمانی گروهی بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان دوره ابتدایی تاثیر دارد.
The purpose of this study was to determine the effectiveness of group play therapy on the academic performance
of elementary school students have been. The method of the present study was quasi-experimental (pre-test-posttest)
with the control and experimental groups. The statistical population of the present study consisted of
primary school students in Sari. For this purpose, 30 elementary school students were randomly assigned to
experimental and control groups. Subjects were tested in two groups before and at the end of the intervention.
The instrument used in this study was the Pham and Taylor Academic Performance Questionnaire. The
experimental group underwent group play therapy in 8 sessions with a duration of 60 minutes as one session per
week. But in the case of the control group, no training was provided during the course until the post-test. After
the experimental intervention, post-test was taken from both groups. Analysis of covariance was used to analyze
the data. Findings showed that after group play therapy training, the mean scores of students' academic
performance in the group in the post-test stage was significant compared to the pre-test. Therefore, group play
therapy has an effect on the academic performance of elementary school students.
خلاصه ماشینی:
اثربخشی بازیدرمانی گروهی بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان دوره ابتدایی مریم اکبری کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.
چکیده هدف از انجام این پژوهش تعیین اثربخشی بازیدرمانی گروهی بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان دوره ابتدایی بوده است.
بنابراین مسئله اصلی در این پژوهش پاسخگویی به این سوال است که آیا بازیدرمانی گروهی بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان دوره ابتدایی تأثیر دارد؟ روش پژوهش روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی (پیشآزمون- پسآزمون) با گروه کنترل و آزمایش بود.
فرضیه: بازیدرمانی گروهی بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان دوره ابتدایی تأثیر دارد.
بنابراین می توان نتیجه گرفت که بازیدرمانی گروهی بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان دوره ابتداییتأثیر داشته است.
بحث و نتیجه گیری فرضیه: بازیدرمانی گروهی بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان دوره ابتدایی تأثیر دارد.
یافتهها نشان داد که بعد از آموزش بازیدرمانی گروهی میانگین نمرات عملکرد تحصیلی دانش آموزان در گروه در مرحله پسآزمون نسبت به پیشآزمون معنیداری بوده است.
یافتهها نشان داد که بعد از آموزش بازیدرمانی گروهی میانگین نمرات عملکرد تحصیلی دانش آموزان در گروه در مرحله پسآزمون نسبت به پیشآزمون معنیداری بوده است.
بنابراین بازیدرمانی گروهی بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان دوره ابتدایی تأثیر دارد.
The Effectiveness of Group Play Therapy on the Academic Performance of Elementary School Students Maryam Akbari Master of Clinical Psychology, Sari Branch, Islamic Azad University, Sari, Iran.
Abstract The purpose of this study was to determine the effectiveness of group play therapy on the academic performance of elementary school students have been.
Therefore, group play therapy has an effect on the academic performance of elementary school students.