چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تبیین تاثیرپذیری مدیران مدارس از سبکهای مدیریت بر اساس ویژگیهای شخصیتی و مهارتهای مدیریتی ناحیه چهار آموزش و پرورش شهر شیراز مورد بررسی قرار گرفته است. روش پژوهش در این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعهی آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان و مدیران ناحیه چهار اداره آموزش و پرورش شهرستان شیراز در سال تحصیلی 1399-1398 میباشد، که تعداد150 نفر از آنها با استفاده از روش نمونهگیری خوشههای چندمرحلهای انتخاب گردیدند. ابزار گردآوری اطلاعات این پژوهش شامل پرسشنامههای سبک سنج مدیریت لوتانز (۱۹۸۹) ۳۵ سوالی، ویژگیهای شخصیتی فرم کوتاه نئو 60 سوالی و مهارتهای مدیریتی کافمن و لی (1999) 18 سوالی میباشد. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه نشان داد که بین ویژگی شخصیتی و مهارتهای مدیریت با سبکهای مدیریتهای مدیران مدارس ناحیه چهار شیراز رابطه معناداری وجود دارد و ویژگی شخصیتی و مهارتهای مدیریت بر سبکهای مدیریتهای مدیران مدارس ناحیه چهار شیراز تاثیر دارد.
خلاصه ماشینی:
بنابراین مطالعه حاضر به منظور پاسخ به این سوال اساسی است که آیا ویژگیهای شخصیتی و مهارتهای مدیریتی به طور معنادری قادر به تأثیرپذیری مدیران مدارس از سبکهای مدیریت می باشند؟ ابراهیم پور دلاور، خالق خواه و زاهد بابلان (۱۳۹۸) در پژوهشی تحت عنوان« بررسی تأثیر ویژگیهای شخصیتی و مهارتهای ارتباطی بر سبکهای مدیریت تعارض معلمان مقطع دبیرستان شهرستان بابل»انجام دادند؛ نتایج نشان داد که پنج عامل عمده شخصیت به صورت های مختلف با سبکهای مدیریت تعارض تأثیر داشتند.
جدول 3- ماتریس همبستگی ویژگی شخصیتی، مهارتهای مدیریت و سبکهای مدیریت مهارتهای مدیریت (کل) مهارت فنی مهارت انسانی مهارت ادراکی با وجدان بودن باز بودن توفیق پذیری برون گرایی روان رنجوری 0/51** 0/18** 44/0** 0/40** 29/0** 41/0** 23/0** 33/0** 34/0 سبکهای مدیریت *معنیداری در سطح 05/0 **: معنیداری در سطح 01/0 از خروجی جدول -3 میتوان نتیجه گرفت بین برون گرایی (r=0/33,p جدول4-نتلج تحلیل رگرسیون سبکهای مدیریت بر حسب مولفه های ویژگیهای شخصیتی و مهارت مدیریتی به شیوه همزمان متغیر ملاک متغیرهای پیشبین بتا T P R R2 F df p سبکهای مدیریت روان رنجوری 418/0 8/2 254/0 644/0 415/0 44/16 6، 147 001/0 برون گرایی 030/0 237/0 006/0 توفیق پذیری 077/0 835/0 023/0 باز بودن 233/0 374/1 045/0 با وجدان بودن 137/0 870/0 008/0 مهارت مدیریتی 397/0 34/5 0001/0 از نتایج آزمون تحلیلواریانس در جدول4 -p فرضیه فرعی اول: ویژگی شخصیتی در سبکهای مدیریتی مدیران مدارس ناحیه چهار شیراز تأثیر دارد.