چکیده:
هدف پژوهش حاضر، تعیین رابطه بین سازمان یادگیرنده و عملکرد شغلی معلمان (مقطع متوسطه اول) شهر بهشهر در سال تحصیلی 1400-1399 میباشد. روش پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و ازلحاظ گردآوری دادهها، توصیفی از نوع همبستگی بوده و همچنین جامعه آماری شامل کلیه معلمان (مقطع متوسطه اول) اداره آموزش و پرورش شهر لردگان در سال تحصیلی 1400-1399 به تعداد (300= N) نفر بوده است. که با استفاده از جدول کرجسی- مورگان تعداد 169 نفر از روش تصادفی طبقهای به تفکیک جنسیت، بهعنوان حجم نمونه انتخاب گردیده و بهمنظور گردآوری دادهها از ابزار پرسشنامه سازمان یادگیرنده دیان نفی در سال (2001) و همچنین از پرسشنامه عملکرد شغلی پاترسون در سال (1970) مورد استفاده قرار گرفت. روایی و محتوایی صوری آن توسط صاحبنظران و متخصصان مربوطه مورد تایید قرار گرفته است. پایایی آن با استفاده از فرمول آلفای کرونباخ، که هر کدام از پرسشنامهها، به ترتیب برابر 82/0 و 81/0 به دست آمده. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و استنباطی (آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون) استفاده گردید. یافتههای پژوهش نشان داده است که بین مولفههای سازمان یادگیرنده که شامل (قابلیتهای شخصی، الگوهای ذهنی، آرمان مشترک، یادگیری گروهی، تفکر سیستمی) و عملکرد شغلی معلمان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین 45 درصد از تغییرات عملکرد شغلی بهوسیله پنج مولفهی سازمان یادگیرنده که شامل (قابلیتهای شخصی، الگوهای ذهنی، آرمان مشترک، یادگیری گروهی، تفکر سیستمی) قابل پیشبینی است. و بیشترین سهم در افزایش عملکرد شغلی را مولفه قابلیت شخصی و کمترین سهم را یادگیری گروهی داشته است.
This Thesis aims to determine the relationship between learner organization and professional performance of
teachers (high school) at the city of Behshahr in the school year of 1394-1395 . the method of this study with
regard to the purpose was practical and regarding collecting data is descriptive along with the kind of correlation.
Statistical community in cludes the whole of teachers (first level, high school) of the education administration of
the city of Behshahr in the school year of 1394-95 and their number were 300 (N= 300) . A number of 169 of
theirs were selected randomly using the table of cerjesy – Morgan and along with stratified sampling with
segregation by gender for cooeding data , we use the instrument of questionnaire from Dian nephy learner organi
zation in the year (2001) and patersons questionnaire about professional performance in the year (1970).
Wducatecl people and special verified its validity and content related validity . its veliability gained from alpha
formulae of cronbach which each of fuestionnairs of it were 82/0 and 81/0 , respectively. For analy zing data, we
use descriptive and deductive methods of statistics. (pears on correlation coefficient and regression). Thesis
findings showed that thee was a significant and positive relationship between elements subjective patterns,
Common ideals, group learning, systematic thought). Using five elements of learner organization which includes
(personal competency, subjective patterns, common ideal, group learning, systematic thought) and profssionl
performance bled us to predict 45 percent of changes about professional performance too . personal competency
contributed most in increasing professional performance and the least contributing had been related to group
learning.
خلاصه ماشینی:
یافتههای پژوهش نشان داده است که بین مؤلفههای سازمان یادگیرنده که شامل (قابلیتهای شخصی، الگوهای ذهنی، آرمان مشترک، یادگیری گروهی، تفکر سیستمی) و عملکرد شغلی معلمان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
بدین لحاظ پژوهشگر نیز، در مسیر و چارچوب پژوهشهای گذشته در پی پاسخ به این سؤال است که آیا بین سازمان یادگیرنده و عملکرد شغلی معلمان مقطع متوسطه رابطهای وجود دارد؟ اهداف تحقيق اهدف کلی تعیین رابطه بین سازمان یادگیرنده و عملکرد شغلی معلمان متوسطه اول شهر لردگان ارائه پیشنهادها و راهکارهای لازم بر اساس یافتههای پژوهش به مسئولان نظام آموزشی اهداف ویژه تعیین رابطه بین قابلیتهای شخصی و عملکرد شغلی معلمان تعیین رابطه بین الگوهای ذهنی و عملکرد شغلی معلمان تعیین رابطه بین آرمان مشترک و عملکرد شغلی معلمان تعیین رابطه بین یادگیری گروهی و عملکرد شغلی معلمان تعیین رابطه بین تفکر سیستمی و عملکرد شغلی معلمان تعیین سهم هریک از مؤلفههای سازمان یادگیرنده در تبیین عملکرد شغلی معلمان فرضیه های پژوهش فرضیه اصلی بین سازمان یادگیرنده و عملکرد شغلی معلمان رابطه وجود دارد.
یافتههای فرضیه ویژه چهارم نشان داد که بین یادگیری گروهی و عملکرد شغلی معلمان رابطه وجود دارد این یافته با نتایج پژوهش کومر و همکاران (2006) و بنی سی و اسماعیلی لهمه (1386) مطابق است.
Measuring The Learning organization culture, organizational commitment and job satis faction Hu man resource development in temational.
organizational cognition and building systems for The Learning organization; UMIprroquest DigiTal DisserTaTion full CiTaTion 80 AbsTract.
The Learning organization, manage ment ; No 18.