چکیده:
پژوهش حاضر با هدف معنادرمانی بر اضطراب اجتماعی دانش آموزان دختر پایهی ششم شهرستان خانمیرزا بود. طرح پژوهش حاضر روش تجربی پیشآزمون-پس آزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر پایهی ششم شهرستان خانمیرزا میباشد. ز جامعه آماری فوق نمونهای بهصورت در دسترس و به تعداد 40 نفر انتخاب گردید و در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. پس از اجرای پیشآزمون به دو گروه 20 نفری گواه و آزمایش تقسیم شدند. اعضای گروه آزمایش در 8 جلسه آموزشی 60 دقیقهای معنادرمانی فرانکل شرکت کردند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه اضطراب اجتماعی جرابک (1996) استفاده شد. برای تحلیل دادهها از تحلیل کواریانس استفاده گردید. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد معنادرمانی فرانکل، بر کاهش علائم اضطراب اجتماعی دانش آموزان دختر پایهی ششم شهرستان خانمیرزا اثرگذار میباشد.
خلاصه ماشینی:
در این راستا این پژوهش به بررسی این مسأله می پردازد که آیا معنادرمانی بر کاهش علائم اضطراب اجتماعی دانش آموزان دختر پایهی ششم شهرستان خانمیرزا اثرگذار است؟ در جدول زیر به برخی از تحقیقات پیشین در ایران و خارج اشاره شده است.
جدول 2: جلسات معنادرمانی جلسه اهداف جلسه اول آشنایی با اهداف گروه درمانی- آشنایی با قواعد و هنجاریابی گروه- ایجاد زمینه برای همبستگی گروهی- آشنایی با اختلالات اضطراب و افسردگی جلسه دوم ایجاد ارتباط و افزایش همبستگی گروهی- افزایش مشارکت تمام اعضا جلسه سوم ایجاد همدلی- افزایش گفتگو اعضا با یکدیگر جلسه چهارم افزایش تعمیق خودآگاهی درونی- حضور در زمان حال جلسه پنجم افزایش تحمل اعضا نسبت به یکدیگر- افزایش ابراز خود- نقش ایمان و امید در بهبود زندگی جلسه ششم درک معنا وهدف زندگی- سعی در پیدا نمودن یک معنا و هدف در زندگی شخصی- متعهد شدن به هدف خاص در زندگی جلسه هفتم درک مفهوم خود شکوفایی- آشنایی با ویژگی های خود شکوفایی- رشد بعد تعالی در اعضا- تببین و تعریف هنر زیستن- تبیین و تعریف رنج و فلسفه آن جلسه هشتم یکپارچه سازی و تبیین هماهنگ مطالب قبل- تبیین تجربه گروه درماننیبه عنوان آغاز ارتباطی جدید و سالم با دیگران- پایان دادن فرآِند گروه یافته ها فرضیه پژوهش: معنادرمانی، بر کاهش اضطراب اجتماعی دانش آموزان دختر پایهی ششم شهرستان خانمیرزا اثرگذار میباشد.
6 38 489/199 خطا - - - - - 40 000/3213 کل همانطور که در جدول 5 نشان داده شده است، بين ميانگين نمرات اضطراب اجتماعی بر حسب عضويت گروهي (گروه آزمايشي و گروه كنترل) در مرحله پس آزمون تفاوت معناداري وجود دارد (54/42= F و 05/0P نتایج هدف معنادرمانی تواناساختن بیمار برای کشف معنای منحصربهفرد خود است.