چکیده:
هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر آموزش مهارتهای اجتماعی به والدین بر حمایت اجتماعی ادراکشده و مقاومت روانشناختی دانش آموزان مقطع اول راهنمایی استان سمنان میباشد. روش حاضر از نوع آزمایشی با گروه کنترل بوده و جامعه تحقیق، شامل تمامی دانش آموزان متوسطه اول شهر سمنان که تعداد 750 نفر بوده، که با توجه به روش تحقیق بهصورت تصادفی 80 نفر از این دانش آموزان در دو گروه آزمایش و کنترل مورد مطالعه قرار گرفتند. برای سنجش مهارتهای زندگی از پرسشنامه مهارتهای اجتماعی سوران، برای اندازهگیری حمایت اجتماعی ادراکشده از آزمون حمایت اجتماعی زیمت و همکاران و بهمنظور سنجش مقاومت روانشناختی از پرسشنامه کوباسا و کانر و دیویدسون استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد بین مهارت اجتماعی، حمایت اجتماعی ادراکشده و مقاومت روانشناختی رابطه معنیداری وجود دارد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که بین دانش آموزان گروه آزمایش و کنترل از لحاظ مهارتهای اجتماعی، حمایت اجتماعی ادراکشده و مقاومت روانشناختی تفاوت معنیداری وجود دارد. تحلیل واریانس چندمتغیره بین گروهی یکراهه نشان داد بین دانش آموزان از لحاظ مهارتهای اجتماعی و حمایت اجتماعی ادراکشده برحسب تحصیلات مادر تفاوت معنیداری وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد بین دانش آموزان از لحاظ مهارتهای اجتماعی برحسب تحصیلات پدر تفاوت معنیداری وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که بین دانش آموزان گروه آزمایش و کنترل از لحاظ مهارتهای اجتماعی، حمایت اجتماعی ادراکشده و مقاومت روانشناختی تفاوت معنیداری وجود دارد.
بین دانش آموزان برحسب تحصیلات والدین از لحاظ مهارتهای اجتماعی، حمایت اجتماعی ادراکشده و مقاومت روانشناختی تفاوت معنیداری وجود دارد.
ترنر و همکاران (2008) در پژوهشی که در ارتباط با آموزش مهارتهای اجتماعی منجمله حل مسئله و ارتباطات مؤثر بر روی نوجوانان انجام شد، نشان داد که این مهارت ها، توانایی های آنان را برای حل مشکل و استفاده مؤثر از حمایت های اجتماعی در آنان را افزایش میدهد.
همچنین بین دانش آموزان از لحاظ مهارتهای زندگی و حمایت اجتماعی ادراکشده برحسب تحصیلات مادر تفاوت معنیدار وجود دارد.
همچنین بین دانش آموزان از لحاظ مهارتهای زندگی و حمایت اجتماعی ادراکشده برحسب تحصیلات مادر تفاوت معنیدار وجود دارد.
در تبیین این یافته می توان گفت آموزش مهارتهای زندگی در دانش آموزانی که دارای والدین دارای تحصیلات بالا هستند تأثیر بیشتری داشته و بین سطح تحصیلات مادر، اشتغال مادر و عملكرد تحصیلی دانش آموزان با سلامت روان و شیوه های مقابله ای آنها ارتباط معنیداری وجود دارد.
در تبیین این یافته می توان گفت آموزش مهارتهای زندگی در دانش آموزانی که دارای والدین دارای تحصیلات بالا هستند تأثیر بیشتری داشته و بین سطح تحصیلات مادر، اشتغال مادر و عملكرد تحصیلی دانش آموزان با سلامت روان و شیوه های مقابله ای آنها ارتباط معنیداری وجود دارد.