چکیده:
هدف از این تحقیق رابطه اعتیاد به اینترنت با سازگاری اجتماعی نوجوانان شهر شیراز بود. روش تحقیق از نوع مطالعات همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان 20-14 سال شهر شیراز در سال 1400بودند که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای -تصادفی از نواحی چهارگانه آموزش و پرورش شهر شیراز؛ تعداد 30 نفر از هر ناحیه انتخاب شدند (نمونه کل 120نفر). جهت جمعآوری اطلاعات از پرسشنامههای سازگاری اجتماعی و پرسشنامه اعتیاد اینترنتی استفاده شد. نتایج نشان داد که میانگین هر سه شاخص اعتیاد (عاطفی؛ رفتاری؛ شناختی) از میانگین استاندارد بالاتر است و در بین آنها میانگین اعتیاد رفتاری بالاترین میباشد. همچنین این نوجوانان کمترین بعد سازگاری اجتماعی را به ترتیب در ابعاد گرایشهای ضد اجتماعی؛ هنجارهای اجتماعی؛ روابط خانوادگی؛ مهارتهای اجتماعی؛ روابط اجتماعی و بیشترین بعد سازگاری را در روابط مدرسه داشتند. اما تمام یافتهها حاکی از آن بود که میانگین نمونه موردنظر به میانگین استاندارد نزدیک است و در کل، سازگاری اجتماعی این نوجوانان در حد متوسط است، و درنهایت ضریب همبستگی اعتیاد عاطفی با مهارتهای اجتماعی و روابط خانوادگی؛ اعتیاد رفتاری با مهارتهای اجتماعی؛ گرایشهای ضد اجتماعی؛ روابط خانوادگی؛ روابط اجتماعی و سازگاری اجتماعی و اعتیاد شناختی با هنجارهای اجتماعی و روابط خانوادگی رابطه معنادار داشتند.
خلاصه ماشینی:
جدول 4- میانگین و انحراف معیار نمرده های گروه آزمایش و کنترل در متغیرهای پژوهش گروه ها تعداد میانگین انحراف استاندارد پیشآزمون پس آزمون پیشآزمون پس آزمون تفکر انتقادی آزمایش 30 23/105 04/124 244/3 98/2 کنترل 30 14/107 14/112 14/4 06/3 مطابق جدول 4 بين دو گروه معلمانی که آموزش سواد رسانه دیدهاند و معلمانی که آموزش سواد رسانه ندیدهاند؛ ازنظر ميانگين گرایش به تفکر انتقادی تفاوت وجود دارد؛ جهت تعیین معناداری تفاوت بین میانگینها از آزمون آماری کوواریانس استفاده شده است (جدول 5-).
جدول 6-میانگین و انحراف معیار نمرده های خلاقیت گروه آزمایش و کنترل گروه ها تعداد میانگین انحراف استاندارد پیشآزمون پس آزمون پیشآزمون پس آزمون خلاقیت آزمایش 30 12/7 08/9 11/2 41/2 کنترل 30 08/7 89/9 80/2 86/2 مطابق جدول 6 بين دو گروه معلمانی که آموزش سواد رسانه دیدهاند و معلمانی که آموزش سواد رسانه ندیدهاند؛ ازنظر ميانگين خلاقیت تفاوت وجود دارد؛ جهت تعیین معناداری تفاوت بین میانگینها از آزمون آماری کوواریانس استفاده شده است (جدول 7).
The Effect of Media Literacy on the Tendency to Critical Thinking of Female Secondary School Teachers in Shiraz Hassan Rahgozar 1, Farnaz Nazari 2 1- Department of Educational Sciences, Shiraz Branch, Islamic Azad University, Shiraz, Iran (Corresponding Author).
Abstract The purpose of this study was to investigate the effect of media literacy on the tendency toward critical thinking of education teachers.