چکیده:
همهگیری ویروس کرونا و تعطیلی اجباری آموزشها و سوق دادن مدارس به سمت آموزش غیرحضوری در اواخر سال گذشته و تداوم آن در سال تحصیلی جاری به مجموعه نظام آموزشی و در کنار آن معلمان و دانشآموزان آنها شوک وارد کرد و تاکنون این آموزش غیرحضوری ادامه دارد. این نوع آموزش در کنار پیامدهای مثبتی که دارد و آن در امان ماندن قشر مهم هر جامعه یعنی دانشآموزان و معلمان از این بیماری بود؛ با چالشها و مشکلاتی نیز مواجه بود. دانشآموزان از قشرهای مهم هر جامعه هستند که آموزش و تربیت آنها از حساسیت زیادی برخوردار است و از مهمترین نیازهای امروز آنان آموزش با روش و فنون جدید است که با آن اصطلاحا «آموزش مجازی» و محیط آموزش آن را «فضای مجازی» گویند. یکی از کاربردهایی که اخیرا نظر کارشناسان تعلیم و تربیت کشورمان را به خود جلب کرده، آموزش الکترونیکی است. این مقاله که با روش تحلیلی و توصیفی و بر مبنای مطالعات کتابخانهای صورت گرفته است بر آن است که پس از تعاریف به مفهوم آموزش الکترونیکی و انواع آن، مزایای آموزش الکترونیکی و چالشهای آن بپردازد. هدف این مقاله بررسی شرایط شیوع کرونا و رواج تدریس مجازی به دلیل این بحران است.
The coronavirus epidemic and the forced closure of schools and the shift of schools to distance education at the
end of last year and its continuation this academic year shocked the education system as well as its teachers and
students. Absenteeism continues. This type of education, along with its positive consequences, was to protect an
important segment of any society, namely students and teachers, from this disease; He also faced challenges and
problems. Students are one of the most important strata of any society whose education and training is very
sensitive and one of their most important needs today is education with new methods and techniques, which is
called "virtual education" and its learning environment is called "cyberspace". . One of the applications that has
recently attracted the attention of our country's education experts is e-learning. This article, which is an
analytical and descriptive method based on library studies, intends to define the concept of e-learning and its
types, the benefits of e-learning and its challenges. The purpose of this article is to investigate the prevalence of
corona and the prevalence of virtual teaching due to this crisis.
خلاصه ماشینی:
چرمهینی (1397) در تحقیق خود با عنوان بررسی آموزش الکترونیک و تاثیرآن در فرآیند یاددهی یادگیری نشان دادند که معلم نقش بسیار پر رنگی در معنادار کردن یادگیری برای فراگیران در فضای مجازی دارد.
مهرابی (1383) تحقیقی تحت عنوان بررسی موانع استفاده از آموزش مجازی در فرایند یاددهی و یادگیری از دیدگاه معلمان دوره متوسطه شهر تهران در شناسایی محدودیتهای ناشی از عوامل انسانی در اجرای آموزش مجازی، انجام داده است.
بر اساس یافتههای این تحقیق دانشآموزان به نسبت معلمین مهارت بیشتری در بکارگیری نرم افزارهای آموزشی دارند و همچنین بر اساس این تحقیق تقریبا نیمی از مدارس دارای تکنیسین رایانه نمیباشد، که نشاندهنده این عامل است که شرایط مناسب به منظور استفاده از آموزش مجازی فراهم نیست.
این شیوه سعی دارد تا از هر دو نوع روش همزمان و غیرهمزمان به صورت ترکیبی به منظور ایجاد بهترین تعامل با فراگیران وافزایش کارآیی روشهای آموزش مجازی استفاده نماید.
عواملی چون ساختارهای مختلف سامانه مدیریت آموزشی، اختلاف سلایق در طراحی متن و محتوا، روشهای متفاوت آزمون و ارزیابی، کاهش ارتباط فیزیکی بین معلم و فراگیر و نیز توجه به حجم سرمایه گزاری بر ابزارها و زیرساخت ها و آمادگی نیروی انسانی بر پیاده سازی آموزش مجازی باعث شده است که آسیبهای ورود ابزار الکترونیکی چون تبلت به فضای آموزشی احساس شود.
This type of education, along with its positive consequences, was to protect an important segment of any society, namely students and teachers, from this disease; He also faced challenges and problems.