چکیده:
پژوهش حاضر باهدف اثربخشی موسیقیدرمانی گروهی فعال بر حافظه فعال و پیشرفت ریاضی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری اختصاصی ریاضی انجامشده است. روش این پژوهش از نوع شبهآزمایشی بوده و از طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دارای اختلال یادگیری اختصاصی ریاضی بود که در سال تحصیلی 98-1397 در پایه اول تا چهارم مشغول به تحصیل بودند (560 نفر) و به مرکز دولتی اختلالات یادگیری اختصاصی شهر قم در منطقه دو و چهار مراجعه نمودند که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، تعداد 25 دانشآموز بهعنوان نمونه پژوهش انتخابشد (گروه آزمایش 10 نفر و گروه گواه 15 نفر). بهمنظور گردآوری اطلاعات از خرده مقیاس حافظه فعال در آزمون وکسلر که شامل خرده آزمونهای فراخنای ارقام مستقیم و معکوس، توالی حرف – عدد و محاسبه عددی میباشد و آزمون معلم ساخته ریاضی جهت بررسی پیشرفت ریاضی دانشآموزان و آزمون وکسلر جهت بررسی میزان هوش آنها استفاده شد. یافتههای این پژوهش نشان داد موسیقیدرمانی میتواند باعث بهبود توالی حرف – عدد، محاسبه عددی و پیشرفت ریاضی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری اختصاصی ریاضی شود اما در بهبود فراخنای ارقام مستقیم و معکوس این کودکان تاثیر چندانی نداشت... موسیقیدرمانی گروهی فعال، در گروههای دونفری در طول 8 هفته و طی جلسات 30 دقیقهای برای گروه آزمایش اجرا شد وگروه گواه روال معمول خود را ادامه داد. تجزیهوتحلیل اطلاعات نیز با استفاده از تحلیل کوواریانس انجام شد. یافتههای این پژوهش نشان داد که موسیقیدرمانی گروهی فعال بر حافظه فعال، توالی عدد-حرف، محاسبه و پیشرفت ریاضی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری اختصاصی ریاضی تاثیر مثبت و معنادار داشته است (000/0p=) اما بر فراخنای ارقام بیاثر بوده است. بر اساس نتایج پژوهش حاضر موسیقیدرمانی گروهی فعال میتواند بهعنوان یکی از شیوههای توانبخشی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری اختصاصی ریاضی استفاده گردد.
The aim of this study was to investigate the effect of active community music therapy can be used as one of the
branches of rehabilitation of students with aculculia. The method of this study was quasi-experimental and pretest,
post-test design with control group was used. The statistical population of this study included all students
with aculculia who were studying in 1397-98school yearin the first to fourth grade, referring to government
centers for learning disabilities in Qom district two and four, using the available sampling method, 25 students
were selected as the sample of the study Experiment 10and control group 15 people(560 people).To collect data,
Wechsler's working memory subscale consisted of subcultures of numerals, numerical calculation and
alphanumeric sequences, and a mathematical teacher-made test was used to evaluate the students' mathematical
performance and Wechsler's test to assess their The amount of intelligence. community group music therapy in8
sessions were held in couple groups, 30 minutes and weekly. Each session included working memory exercises
and activities. The control group did not receive any intervention. Data analysis was performed using covariance
analysis. The findings of this study showed that activecommunity music therapy has been a significant and
positive effect on wirking-memory and mathematical performance of students with aculculia(p=0.000). Based on
the results of the present study, active community music therapy can be used as one of the branches of
rehabilitation of students with aculculia.The details of the result are discussed in the article.
خلاصه ماشینی:
جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دارای اختلال یادگیری اختصاصی ریاضی بود که در سال تحصیلی 98-1397 در پایه اول تا چهارم مشغول به تحصیل بودند (560 نفر) و به مرکز دولتی اختلالات یادگیری اختصاصی شهر قم در منطقه دو و چهار مراجعه نمودند که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، تعداد 25 دانشآموز بهعنوان نمونه پژوهش انتخابشد (گروه آزمایش 10 نفر و گروه گواه 15 نفر).
یافتههای این پژوهش نشان داد موسیقیدرمانی میتواند باعث بهبود توالی حرف – عدد، محاسبه عددی و پیشرفت ریاضی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری اختصاصی ریاضی شود اما در بهبود فراخنای ارقام مستقیم و معكوس این کودکان تأثیر چندانی نداشت...
یافتههای این پژوهش نشان داد که موسیقیدرمانی گروهی فعال بر حافظه فعال، توالی عدد-حرف، محاسبه و پیشرفت ریاضی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری اختصاصی ریاضی تأثیر مثبت و معنادار داشته است (000/0p=) اما بر فراخنای ارقام بیاثر بوده است.
آموزش توجه بهطور معنیداری با کاهش نارسایی ویژه در یادگیری ریاضی دانشآموزان ارتباط مستقیم و قوی دارد (حمید، 1385) و تمرینهای حافظهی فعال موجب افزایش ظرفیت عدد و سرعت پردازش در حافظهی فعال میشود درنتیجه موجب بهبود عملكرد حافظهی فعال کودکان دارای اختلال یادگیری اختصاصی ریاضی شده و نهایتاً بهبود عملکرد تحصیلی آنها را بهویژه در ریاضیات بهدنبال خواهد داشت (ویت، 2011).
بنابراین این پژوهشها همسو با پژوهش حاضر بیان میکنند موسیقیدرمانی توانایی پیشرفت ریاضی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری اختصاصی ریاضی را دارد.
بنابراین این پژوهشها همسو با پژوهش حاضر بیان میکنند موسیقیدرمانی توانایی پیشرفت ریاضی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری اختصاصی ریاضی را دارد.