چکیده:
هدف مقالۀ حاضر قرائت تطبیقی رابطۀ دیالکتیکی دو عنصر «تخیل» و «فردگرایی» در اشعار پرسی بیش شلی و فروغ فرخزاد با روش توصیفی-تحلیلی است. این دو مؤلفه در آثار شاعران رمانتیک بسیار مورد تأکید بودهاند و در شعر این دو شاعر نیز دارای بسامد بالایی هستند. نتایج حاصله نشان می-دهد که رابطهای دیالکتیکی میان این دو مؤلفه وجود دارد که ضرورت بررسی آن را آشکار میسازد. بررسی روابط دیالکتیکی میان پدیدهها و مفاهیم خاستگاهی فلسفی و تاریخی قدمتی به درازای تاریخ تفکر دارد. دیالکتیک کشف رابطه بر اساس تضادهای درونی است که از فلسفۀ سقراط و افلاطون آغاز و در تفکر هگل به اوج خود میرسد. در شعر شلی و فرخزاد، عنصر تخیّل از درون بستری اجتماعی به حرکت در میآید، اما نهایتاً به امری بدل میشود که خصلتی فردگرایانه دارد. با اینحال این بررسی نشان میدهد که برخلاف اشعار شلی که فردگرایی و تخیل تنها یک رابطۀ دیالکتیکی بدون سنتز نهایی را شکل میدهند، در شعر فرخزاد این رابطه به یک «سنتز» جدید منجر میشود که نتیجه آن تولید شاعرانۀ نوعی «منِ جمعی» است.
Having adopted an analytic-descriptive approach, the present study aims at comparatively reading the dialectic relationship between two elements including “imagination” and “individualism” in Percy Bysshe Shelley’s and Farokhzad Farokhzad’s poetry. Imagination and individualism have been extremely highlighted in the works of romantic poets and were also frequently used in the works of the aforementioned poets .However, the obtained results revealed a dialectic relationship between the two elements which clarify the necessity to examine it. Examining the dialectic relationship between the phenomena and concepts originates in philosophy and history which is as long as the history of thought. Dialectic refers to discovering the relationship based on the internal conflicts which commenced following the philosophy of Socrates and Plato and reached its climax following Hegel’s thought. In Shelley’s and Farokhzad’s poetry, imagination originates from the inside of the society although it ultimately changes into something characterized as being an individualist. Nonetheless, the present study shows that contrary to Shelley’s poetry in which individualism and imagination forms only one dialectic relationship with no ultimate synthesis, in Farokhzad’s poetry, this relationship leads to a new “synthesis” which is the poetic making of a kind of “Social Ego”.