چکیده:
گئورگ لوکاچ یکی از برجستهترین چهرههای حیات روشنفکری و ادبیات قرن بیستم است. گستردگی اندیشهها و آثار، همچنین تنوع مواضع فکری او که عموما متاثر از فضای دشوار سیاسی آن سالهاست، ارزیابی و بررسی افکارش را سخت کرده است. نقد ادبی لوکاچ به شدت متاثر از رویکرد مارکسیستی اوست. او از نامبردارترین و تاثیرگذارترین متفکرانی است که در بحث از مکتب رئالیسم سوسیالیستی و انتقادی میتوان به دیدگاههای آنان ارجاع داد. بر این اساس، نوشتار حاضر در پی پاسخ به این پرسش است که امر سیاسی چه جایگاهی در نظریهی هنر و نقد ادبی داشته است؟ لوکاچ با تمهید و دفاع از رئالیسم انتقادی، مکتب ادبی را به عرصهی نقد سیاسی جامعهی مدرن و آثار ادبی تبدیل میکند. پژوهش حاضر ضمن بررسی دورهی حیات فکری پر فراز و فرود و تمایز دورهی «لوکاچ جوان» و «لوکاچ متاخر»، با بهرهگیری از نقد سیاسی نشان میدهد چگونه شرایط اجتماعی و سیاسی سبب شده پرولتاریا جای رماننویس و پس از آن ضرورت انقلاب جای اثر ادبی را بگیرد. این مقاله به روش توصیفی تحلیلی با استناد به آثار لوکاچ به نگارش درآمده است.
Georg Lukacs is one of the most important figures of the twentieth century intellectual and literary. Thoughts, works, and the variety of his intellectual positions that are generally influenced by the difficult political climate of those years. This has made it difficult to evaluate his works. Lukacs's literary criticism is strongly influenced by his Marxist approach. Accordingly, the present paper seeks to answer the question of what place did politics have in the theory of art and literary criticism? By preparing and defending critical realism, Lukacs transforms the literary school into a political critique of modern society and literary works. The present study, while examining the period of ups and downs of intellectual life and distinguishing the period of "Young Lukacs" and "Lukacs Late", uses political critique to show how the social and political conditions caused the proletariat to replace the novelist and then the necessity of revolution instead of the literary work. This article is a descriptive-analytical one based on Lukacs's works.