چکیده:
هدف از مقالۀ حاضر بررسی جلوههای رمانتیسم، خاصّه فردیت رمانتیک، در نامهای از نیما است. نیما به تعبیر شفیعی کدکنی (1398: 57) «سرشاخۀ نوعی برداشت از رمانتیسم اروپایی محسوب میشود و تحت تأثیر رمانتیسم فرانسه است». از این رو، میتوان جلوههایی از آنچه رمانتیسم فردی و اجتماعی نامیده میشود را در نوشتههای او یافت. برای این منظور، با استفاده از رویکرد سبکشناسی انتقادی (جفریز، 2010الف) میکوشیم جلوههایی از باور فردیت رمانتیک را در نامهای از نامههای «حرفهای همسایه» نیما نشان دهیم. سبکشناسی انتقادی میکوشد تا با نقشهای پیشنهادی متنیـ مفهومی خود به بررسی ایدئولوژیهای آشکار و پنهان «متن» بپردازد و آنها را به عین نشان دهد. تأکید این رویکرد بر متن است و از این نظر با جریان سبکشناسی رایج مشابهت دارد. اما از آنجاکه برای تحلیل خاص خود ساختارها و نقشهایی قائل است و چارچوبی منظم ارائه میدهد، میتوان تفاوتهایی بین این دو جریان سبکشناسی قائل شد. بر این اساس، مقالۀ حاضر با به کار گیری این رویکرد به سراغ متنی از نیما میرود تا باوری به نام فردیت رمانتیک را در لایههای آشکار و پنهان این متن نشان دهد. یافتهها حاکی از آن است که میتوان جلوههایی از این باور رمانتیسم را در این نامه یافت.
This article aims at investigating a characteristic feature of romanticism, namely, romantic individualism, in a letter composed by Nima Yushij (1897-1960). According to contemporary poet and literary critic Shafi'i Kadkani (1939- ), the poetry of Nima reflects traces of European romanticism, particularly French romanticism. In this respect, we can see manifestations of what is called individual and social romanticism in his writing. Therefore, we attempt to examine representations of romantic individualist belief in a letter composed by Nima, using critical stylistic approach. Critical stylistics is an approach proposed by Lesley Jeffries to distinguish it from literary stylistics. This approach, using textual-conceptual functions, manages to reveal and show implicit and explicit ideologies of texts. It is in focusing on text that critical stylistics comes nearest to current mainstream stylistics. But since it has its structures and functions for analyzing text, differences can be seen between the two. The present article, using critical stylistic approach, investigates a text by Nima in order to reveal the poet's beliefs in romantic individuality in hidden layers of his text. Findings suggest that this particular text by Nima manifests some aspects of romantic individualism, but it is still not clear whether we are allowed to link the poetry of Nima to Romanticism as practiced in Europe. Literary movements have their own philosophical and social origins that are particular to their own time. Finding these origins in Iran and attributing them to the poetry of Nima need further social, historical and philosophical evidences and argumentations.