چکیده:
سوررئالیسم به ادبیات و هنر از منظر روانشناسانه میپردازد، مسائل ذهنی و روانی را در آن برجسته میکند و به روان ناخودآگاه و خواب و رویا اهمیت بسیار میدهد. آن آفرینش هنری بدون هرگونه نظارت عقل و محدودیتهای عرفی و اخلاقی است و هذیانوار و رؤیاگونه لحظههای گذرا و ناب ذهن را ثبت میکند تا واقعیت برتر را برسازد. در این مقاله، رمان «ملکوت» نوشتة بهرام صادقی به روش توصیفی-تحلیلی از دیدگاه سوررئالیسم تحلیل شده است. نگارندگان میخواهند به این پرسش اصلی پاسخ دهند که چه ویژگیها و شاخصههایی باعث شده است که این رمان، سوررئالیستی قلمداد شود؟ نتیجة بررسیها نشان می-دهد نتیجة بررسیها نشان می-دهد که بهرهگیری از ویژگیها و شگردهایی چون نگارش خودکار، خواب و رؤیا، امر شگفت و حیرتزا، عشق اروتیک و ستایش زن، طنز و جنون، مکانهای عجیب و غریب، درآمیختن واقعیت با خیال و نبود زمان گاهنامهای، ملکوت را به رمانی سوررئالیستی بدل کرده است.
Surrealism is a modernist artistic and literary movements that foregrounds psychological issues in arts and literatureSurrealism is a modernist artistic and literary movements that foregrounds psychological issues in arts and literature. Surrealism can be defined as literary creation outside any rational or moral boundary. A surrealist author writes down whatever goes on in his or her mind, resembling a state of dreaming or hallucination. The present paper adopts a descriptive-analytical method and offers a critical analysis of Bahram Sadeghi’s “Malakoot” [Heavens] in a surrealist framework. The findings suggest that Sadeghi’s story well conforms to the principles of surrealism through using major surrealist techniques such as writing while sleeping and dreaming, stream of consciousness, madness, imaginary phenomena, surrealist time and place, eroticism, and ambiguity.The findings suggest that Sadeghi’s story well conforms to the principles of surrealism through using major surrealist techniques such as writing while sleeping and dreaming, stream of consciousness, madness, imaginary phenomena, surrealist time and place, eroticism, and ambiguity.
خلاصه ماشینی:
نگارندگان ميخواهند به اين پرســش اصــلي پاســخ دهند که چه ويژگيها و شـاخصـه هايي باعث شـده اسـت که اين رمان ، سـوررئاليسـتي قلمداد شـود؟ نتيجه ي بررسـيها نشـان ميدهد که بهره گيري از ويژگيها و شــگردهايي همچون نگارش خودکار، خواب و رؤيا، امر شــگفت و حيرت زا، عشــق اروتيک و ستايش زن ، طنز و جنون ، مکان هاي عجيب و غريب ، درآميختن واقعيت با خيال و نبود زمان گاهنامه اي ، ملکوت را به رماني سوررئاليستي بدل کرده است .
سوررئاليسم ، يکي از همين گرايش هاي تازه ي ادبي بود که با صادق هدايت و بيشتر با رمان «بوف کور» (١٣١٥) او در ايران رواج يافت ؛ اما نخســـتين کســـاني که علنا خود را ســـوررئاليســـت ناميدند، نويســندگاني بودند که گرد مجله ي «خروس جنگي » (دوره ي اول ١٣٢٩) جمع شــده بودند و تحت تأثير سـوررئاليست ها، منکر هنر متعهد و جهت گيريهاي اجتماعي بودند.
او که فرزندش را به سبب دوستي با دکتر حاتم به قتل رسانده و زبان خدمتکارش ، «شـکو» را که ناظر قتل بوده ، بريده اسـت ، براي رهايي از اين گناه ، چهل سال است که خود را در اختيار پزشکان قرار داده و اعضاي خود را يکييکي قطع کرده است و در شيشه هاي الکل نگهداري ميکنـد و اکنون پيش دکتر حـاتم آمد تا تنها عضـــو باقيمانده ، يعني، دســـتش را که با آن خاطراتش را مينويسد، قطع کند.