چکیده:
هدف این مقاله بررسی فناوری اطلاعات در بهبود تدریس دبیران متوسطه باشد. با ظهور تکنولوژیهای نوین و فناوریهای مدرن
اطلاعاتی و نفوذ آن در ابعاد مختلف زندگی» استفاده از آن به عنوان ابزاری برای تسهیل یادگیری در تمام دروس اجتناب ناپذیر
است. از دنیای امروز به دلیل ویژگیهای بسیار خلاقانه پیشرفت روز افزون فناوریها و نوآوریها تحت عنوان عصر خلاقیت و
نوآوری نامبرده میشود. نقش کلیدی معلم در فرایند یاددهی یادگیری لزوم آموزش و و آماده سازی معلمان جهت مواجهه با تنوع
تکنولوژیهای موجود روزه سنجش و شناسایی ابزار کارآمد و به کارگیری آن در امر تدریس را غیرقابل انکار میسازد. که این امر
خود دارای پیچیدگیهای فراوان خواهد بود. بنابراین میتوان فناوری آموزشی را به کارگیری فناوری جهت خلق و مدیریت منابع و
فرایندهای فناورانه جهت بهبود عملکرد آموزش تلقی کرد. برای آماده شدن جهت تعلیم معلمان» خود باید درک عمیق گستردهای
نسبت به مضامین و مطالب کتب درسی داشته باشند ,تا بتوانند با تعمیم و شناخت محتوا و کاربرد آموزشی تکنولوژی به آنچه که به
معنی آموزش به همراه تکنولوژی دست یابند. به عبارتی تعلیم همراه با تکنولوژی به این معنی است که مادامی که معلم درباره
مفاهیم خاص فکر میکند باید به طور همزمان در حال تعمق در این باره باشد که چطور میتواند مفاهیم درسی را به شکل قابل
فهمی برای دانش آموزانش با استفاده از ابزار تکنولوژی بیان کند در این پژوهش سعی شده است با برشمردن دستاوردهای استفاده
از تکنولوژی در آموزش نقش معلمان را در جهت تحقق هرچی بهتراین مهم بررسی نماییم.
خلاصه ماشینی:
(٢٠٠١,Ayati, Rostami( نتايج بسياري از پژوهش ها نشان داده شده است که بکارگيري فناوري اطلاعات و ارتباطات در امر برنامه ريزي آموزشي توانسته است به ارتقاي سطح فرآيند ياددهي و يادگيري منجر شود وبسياري از نقايص و کاستي هاي روش هاي سنتي را رفع نموده و انقلاب اساسي را درنظام آموزشي به وجود آورد(٢٠١٤ ,Najafi( درنتيجه فناوري هاي نوين آموزشي در طي زمان کوتاهي توانسته اند به يکي از اجزاي تشکيل دهنده جوامع مدرن تبديل شود به گونه اي که در بسياري از کشورها به موازات خواندن ،نوشتن و حساب کردن ، درک فناوري و تسلط بر مفاهيم و مهارت هاي پايه فناوري به عنوان بخشي از هسته مرکزي آموزش و پرورش و تعليم و تربيت اين جوامع مورد توجه قرار گرفته است .
(٢٠١٤,liu( سود منديهاي فناوري آموزشي: ١٩١ مديريت و واکاوي نقش فناوري اطلاعات و شبکه هاي مجازي در بهبود نعيمي خرد فناوري آموزشي توانايي بالقوه اي در بهبود فرآيند ياددهي- يادگيري دارد که ميتوان از آن جمله به موارد زير اشاره کرد؛(عطاران ، ١٣٨١) انفرادي کردن آموزش بهبود کيفيت تدريس مقابله با مشکلات آموزش جمعي ايجاد فرصت هاي برابر آموزشي فراهم ساختن آموزش مستمر تقويت نقش معلم تاکيد بر جنبه هاي انساني آموزش «تلگرام »، تغييرات بسيار اساسي صورت گرفته در جوامع سنتي( صنعتي( به سوي جوامع مدرن (فراصنعتي) را در اجزاء نظام هاي آموزش و پرورش نشان مي دهد که مهمترين آنها در جدول ١ ارائه شده است .