چکیده:
صاحبنظران اهمیت فرهنگسازمانی را در ارتباط با توسعه مورد تأکید قرار میدهند و استدلال میکنند که فرهنگ پایه و اساسی است که در بستر آن توسعۀ استعدادهای انسانی در سازمان اتفاق میافتد. مطالعۀ حاضر باهدف بررسی تأثیر فرهنگسازمانی بر توسعۀ استعداد کارکنان انجام شد. روش تحقیق توصیفی- پیمایشی و از حیث ارتباط بین متغیرهای تحقیق از نوع همبستگی و مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری بود. جامعۀ آماری تحقیق دانشآموختگان مستعد دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری در رشتۀ مهندسی هوافضا بودند که تعداد200 نفر از آنها بهصورت تصادفی بهعنوان نمونه انتخاب شدند. گردآوری دادهها از طریق دو پرسشنامه فرهنگسازمانی و توسعۀ استعداد بر اساس مقیاس پنج گزینهای لیکرت انجام گرفت. برای آزمون فرضیههای پژوهش از مدلسازی معادلات ساختاری در نرمافزار لیزرل استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد که فرهنگسازمانی تأثیر مثبت معنیداری بر توسعۀ استعداد کارکنان دارد؛ از بین ابعاد فرهنگسازمانی، مؤلفههای حمایت مدیریت، خلاقیت فردی و سیستم پاداش به ترتیب دارای بیشترین تأثیر بر توسعۀ استعدادها میباشند. مؤلفۀ نظارت و کنترل تأثیر منفی معنیداری بر توسعۀ استعدادها داشته است.
Experts emphasize the importance of organizational culture in relation to development and they argue that culture is the foundation underlying the development of human talent in the organization. The present study aimed to investigate the effect of organizational culture on the development of staff talent. The research method is descriptive-survey using structural equation modeling. The graduates of shahid sattari- Aeronautical University who Majored in Aerospace Engineering were The population From Which 250 were Randomly Selected for this article. Data collection was done through two organizational culture and talent development questionnaires based on five- point Likert scale using Lisrel software. The results showed that Organizational culture has a significant positive effect on the development of employee talent. From the dimensions of organizational culture, the components of management support, individual creativity and reward system the most impact on talent development, respectively. The monitoring and control component has had a significant and negative impact on talent development.
خلاصه ماشینی:
Chabault, Hulin & Soparnot جدول ١: تعاريف مختلف و متنوع استعداد نويسنده تعريف استعداد مايکلزوهمکـــاران (٢٠٠١، «مجموع تواناييهاي فرد، مواهب درونـي، مهـارت هـا، دانـش ، تجربـه ، هـوش (13 تصميم گيري، نگرش ، شخصيت و سائق او» موسسـۀ خبـره در توسـعۀ استعداد شامل آن دسته از افرادي است که مـيتواننـد در عملکـرد سـازماني کارکنان ١ (٢٠٠٧) تفاوت ايجاد کنند، يا از طريق اثرگذاري مستقيم خود و يا در بلندمدت بـا بـه نمايش گذاشتن عاليترين سطوح پتانسيل ها تانســــلي و همکــــاران ٢ «افرادي که ميتوانند در عملکرد سازماني تفـاوت ايجـاد کننـد، يـا از طريـق (٢٠٠٧، ٨) اثرگذاري مستقيم خود و يا در بلندمدت با بـه نمـايش گذاشـتن عـاليتـرين سطوح پتانسيل ها» چيز و همکـاران ٣ (٢٠٠٨، «مجموع تمام تجربيات ، دانش ، مهارت ها و رفتارهايي که يک شخص بـا خـود (46 به پاي کار ميآورد» ســــيلزر و دول ٤ (٢٠١٠، فرد: فرد مستعد به «مهارت ها و تواناييها و آنچه فرد قادر به انجـام آن اسـت ، (13-14 گفته ميشود» در گروه ها: استعداد «مجموعه اي از کارکناني است که در مهارت ها و توانـايي- هايي خود چه در يک حوزة فني خاص (مثل مهارت هاي گرافيک نرم افـزار) و چه در يک شايستگي (مثل استعداد بازاريـابي مصـرف کننـده ) و چـه در يـک حوزة کلي (در مقام مديران کل يا استعداد داراي پتانسيل بالا) خارق العـاده و استثنايي هستند و در برخي موارد، ممکـن اسـت اسـتعداد بـه کـل جمعيـت کارکنان گفته شود.