چکیده:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی تعارضات مؤثر بر عملکرد دانشگاه افسری امام علی(ع) انجام شده است. این پژوهش از نوع تحقیق آمیخته، پیمایشی و توصیفی است. در فاز اول ابتدا با بررسی کتابخانهای تعدادی از تعارضات مؤثر بر عملکرد شناسایی شده و سپس موارد شناسایی شده در اختیار 14 نفر از خبرگان قرار گرفته تا ضمن اعلام نظر در مورد تعارضات شناسایی شده، نسبت به معرفی تعارضات جدید احتمالی اقدام نمایند. نتیجهی این فاز از تحقیق شناسایی 43 نوع تعارض مؤثر بر عملکرد دانشگاه افسری امام علی(ع) بود. تعارضات شناسایی شده در قالب پرسشنامه دوم، جهت بررسی روایی در اختیار خبرگان قرار گرفت؛ با توجه به مقدار پایین برای تعداد 18 نوع تعارض، تعارضات مذکور از پرسشنامه حذف و 25 نوع تعارض باقیمانده در فاز دوم در قالب یک پرسشنامه، به منظور شناسایی مهمترین تعارضات مؤثر بر عملکرد دانشگاه افسری امام علی(ع) در اختیار تعداد 40 نفر از فرماندهان، استادان و مدیران این دانشگاه که با استفاده از روش نمونهگیری قضاوتی انتخاب شده بودند، قرار گرفت. تعداد 33 نفر از نمونه آماری پرسشنامه مذکور را تکمیل نموده که دادههای حاصل با استفاده از آزمون t و نرمافزار spss مورد تحلیل قرار گرفتند. نتیجه این مرحله از تحقیق، شناسایی 15 نوع تعارض به عنوان مهمترین تعارضات مؤثر بر عملکرد دانشگاه افسری امام علی(ع) است.
This paper aims to identify the conflicts that affect on Imam Ali Military University (IAMU) performance. In this mixed method study, in the first phase, a number of conflicts affecting on the performance of university were identified through library studies, then they were presented to 14 experts to comment on the them and to introduce new possible conflicts. The result of this phase of the research was to identify 43 types of conflicts affecting on IAMU's performance.The identified conflicts, to check the validity, were presented to the experts in the form of the second questionnaire. Due to the low value of CVR for 18 types of conflicts, they were removed from the questionnaire. In order to identify the most important conflicts affecting on IAMU's performance, the remained conflicts were presented to sample of the study, who were commanders, professors and managers of the university and selected by judgmental sampling method. Finaly 33 questionnaire were collected and data analyzed using t-test and SPSS software. The results identify 15 types of conflicts that affecting on IAMU's performance.
خلاصه ماشینی:
تعارضات شناسايي شده در قالب پرسشنامه دوم ، جهت بررسي روايي در اختيار خبرگان قرار گرفت ؛ با توجه به مقدار پايين CVR براي تعداد ١٨ نوع تعارض ، تعارضات مذکور از پرسشنامه حذف و ٢٥ نوع تعارض باقي مانده در فاز دوم در قالب يک پرسشنامه ، به منظور شناسايي مهمترين تعارضات مؤثر بر عملکرد دانشگاه افسري امام علي (ع ) در اختيار تعداد ٤٠ نفر از فرماندهان ، اســتادان و مديران اين دانشــگاه که با اســتفاده از روش نمونه گيري قضــاوتي انتخاب شــده بودند، قرار گرفت .
نتيجه اين مرحله از تحقيق ، شناسايي ١٥ نوع تعارض به عنوان مهمترين تعارضات مؤثر بر عملکرد دانشگاه افسري امام علي (ع ) است .
نتيجه اين تحقيق شناسايي و ارائه مهمترين تعارضات مؤثر بر عملکرد دانشگاه افسري امام علي (ع ) به مديران و فرماندهان مربوطه مي باشد تا با آگاهي از تعارضات موجود نسبت به شناسايي علل و روش 1 Scannell مديريت تعارضات شناسايي شده اقدام نموده و از اين طريق ، قبل از غافلگيري در يک فضاي چالشي ، نسبت به شناسايي و بهره برداري از تعارضات موجود و در نتيجه توسعه و ارتقاي کيفيت عملکرد خود اقدام نموده و بتوانند در سطح ملي ، منطقه اي و بين المللي اهداف خود را به انجام برسانند.
رحيم عنوان مي کند که اين نوع تعارض زماني به وجود مي آيد که يک عضو سازمان براي انجام وظايفي خاص ملزم به انجام 1 intrapersonal conflict 2 Kashapov,M.
تعداد ٣٣ نفر از اعضاي نمونه پرسشنامه را تکميل نموده و لذا داده هاي جمع آوري شده از اين پرسشنامه ها جهت شناسايي مهم ترين تعارضات مؤثر بر عملکرد دانشگاه افسري امام علي (ع ) مورد تحليل قرار گرفت .