چکیده:
درمواجهه با تسلط فرهنگی و سیاسی مغولها در سده 7 و 8 ه. ق، شیراز و مکتب هنری آن از تیررس حملات مغولها در امان بود. حاکمان اینجو که خود ادیب و ادبپرور بودند به منظور مقابله با استیلای فرهنگی مغولها، سنتهای فرهنگی و هنری ایران کهن و مواریث نهفته در این تمدن عظیم را بار دیگر احیا کردند. ماحصل این رویکرد، در آثار این دوره بهویژه "شاهنامه قوامالدین حسن"، 741 ه. ق تجلی یافته است. در این مقاله سعی شده تا با بررسی نگارههای سرلوح این شاهنامه و مقایسه آنها با سنتهای هنری ایران باستان -دوره ساسانی-، به میزان تاثیراتی که این دو نگاره از بخشی از اصول و شیوههای رایج در هنر دوره ساسانی پذیرفتهاند، دست یافت. پژوهش انجام شده و تطبیق و مقایسه بین این دو سازه هنری، وجوه اشتراک زیادی را به لحاظ موضوعی و ساختاری به دست میدهد که در مقایسه با وجوه افتراق آنها بسی چشمگیرتر میباشد. روش تحقیق این پژوهش، توصیفی-تحلیلی و شیوه جمعآوری مطالب نیز کتابخانهای میباشد.
Facing cultural and political domination of the Mongols in the 13th and 14th AD centuries, Shiraz and art schools were
spared the Mongol invasion the range. In order to confront the artistic and cultural domination of the aggressors, Al-
Injou rulers who were literate revived cultural and artistic traditions of ancient Persia and hidden heritage in this great
civilization once again. The results of this approach have been manifested as in works of this period especially “Shahnameh
Qavam-al-Din Hassan” in 741AD. In this article the researchers try to check the Qavameddin Shahnama tablet
graphics and compare them with the artistic traditions of ancient Persia (Sassanid era), to find and distinguish their similarities
and finally the amount of influence that these two tablet graphics have accepted by some current principles and
practices of Sassanid art. The present research through comparing the similarities between these two artistic structures
provides a great deal of thematic and structural contributions that are more significant than their differences. The research
method of this research is descriptive-analytical and the method of collecting materials is also a library research.