چکیده:
حسابداری برای پاسخگویی به نیازهای بشر ایجادشده و در طول تاریخ روشها و استانداردهای
مورداستفاده آن متناسب بازمان و نیاز جامعه در حال تغییر بوده است.از مهمترین مواردی که محققین
در حوزه حسابداری توجه ویژهای داشتهاند پیشبینی آشفتگی و بحرانهای مالی شرکتها بوده است.
به همین دلیل طی سالیان اخیر الگوها و مدلهای بسیاری جهت سنجش اعتباری معرفیشده است که با
کمک دادههای حسابداری از بروز آشفتگیهای مالی جلوگیری کرده و بنوایند گسترش اعتباری را
پیشبینی کند اما باید توجه کنیم که در کدام مورد از کدام مدل استفاده کنیم و در زمان استفاده از هر
الگو از چه پارامترهایی جهت سنجش گسترش اعتباری استفاده کنیم بر این اساس هدف از پژوهش
حاضر بررسی نحوه تاثیر مدلها و الگوهای حسابداری بر سنجش گسترش اعتباری در شرکتهای
پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار میباشد. پژوهش حاضر ازنظر هدف» کاربردی و ازنظر روش»
پیمایشی اکتشافی میباشد. جامعه آماری پژوهش شرکتهای پذیرفتهشده در پورس اوراق بهادار ابتدای
سال ۱۳۹۳ تا انتهای سال ۱۳۹۸هست. از جامعه آماری ۱۲۲ شرکت بهعنوان نمونه انتخاب شدند.. نتایج
نشان داد نقدینگی» سودآوری، اهرم مالی، کارایی، جریان وجه نقد و اندازه شرکت بر گسترش اعتباری
تاثیر دارد.
خلاصه ماشینی:
بررسی نحوه تأثیر مدل ها و الگوهای حسابداری بر سنجش گسترش اعتباری در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار اصغر اسدیان ١، محمدرضا صفری چاکری ٢ تاریخ دریافت : ١٤٠٠/٠٥/٢٣ تاریخ پذیرش ١٤٠٠/٠٦/١٥ چکیده حسابداری برای پاسخگویی به نیازهای بشر ایجادشده و در طول تاریخ روش ها و استانداردهای مورداستفاده آن متناسب بازمان و نیاز جامعه در حال تغییر بوده است .
به همین دلیل طی سالیان اخیر الگوها و مدل های بسیاری جهت سنجش اعتباری معرفیشده است که با کمک داده های حسابداری از بروز آشفتگیهای مالی جلوگیری کرده و بنوایند گسترش اعتباری را پیش بینی کند اما باید توجه کنیم که در کدام مورد از کدام مدل استفاده کنیم و در زمان استفاده از هر الگو از چه پارامترهایی جهت سنجش گسترش اعتباری استفاده کنیم بر این اساس هدف از پژوهش حاضر بررسی نحوه تأثیر مدل ها و الگوهای حسابداری بر سنجش گسترش اعتباری در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار میباشد.
همچنین ، مقدار آماره دوربین - واتسون مدل که برابر با ٢,٠١٤ است ، در فاصله بین ١/٥ و ٢/٥ قرار دارد و نشان دهنده این است که بین خطاهای مدل خودهمبستگی وجود ندارد ٤-٤- فرضیه چهارم به منظور گزینش یکی از روش های داده های تابلوئی یا داده های تلفیقی، از آزمون F لیمر و هاسمن استفاده شده است .