چکیده:
قرآن کریم به عنوان بزرگترین معجزهی مکتوب، از جنبههای مختلف قابل بررسی است و میتوان با استفاده از دانش معناشناسی به بررسی برخی جنبههای آن پرداخت. دانش معناشناسی بیش از نیمقرن است که مانند دیگر شاخههای زبانشناسی دنیا مورد توجه است و دانشمندان زیادی با فرهنگها و گرایشهای مختلف به مسألهی معنا میپردازند. معناشناسی دارای شاخههایی است که شاخهی معناشناسی واژگانی، مبنای کار این تحقیق است که از رهگذر آن میتوان به تحلیل معنای واژهها و جملههای یک متن پرداخت و جایگاه دقیق کلمهها و ترکیبهای آن را با توجه به نظام معنایی که در آن قرار دارد، به دست آورد. آنچه که در این نوشتار به آن پرداخته شده است تحلیل معناشناختی واژه و مفهوم «نبأ« در قرآن، و در مرحلهی بعد شبکهی معنایی این واژه و ارتباط آن با شبکههای معنایی دیگر میباشد.
The Holy Quran, as the greatest written divine miracle, can be studied from various aspects, and some aspects of it can be studied using semantic knowledge. The knowledge of semantics is more than half a century old, which is considered like other branches of linguistics in the world, and many scientists with different cultures and tendencies deal with the issue of meaning. Semantics has various branches that the branch of lexical semantics is the basis of the present research; Through it, the meaning of words and sentences in a text can be analyzed and the exact position of its words and combinations can be obtained according to the semantic system in which it is located. What is discussed in this article is the semantic analysis of the word and the concept of "An-Naba (Announcement)" in the Qur'an and in the next stage is the semantic network of this word and its relationship with other semantic networks.
خلاصه ماشینی:
شبکه معنايي واژه »نبأ«درقرآن (تاريخ دريافت : ١٣٩٨/١٢/١٤ تاريخ پذيرش : ١٣٩٩/٠٦/٢٢) مجتبي محمدي مزرعه شاهي ١ شمپايارپةيا:ول ٧ پري روستايي ٢ 1399 چکيده قرآن کريم به عنوان بزرگ ترين معجزه ي الهي مکتوب از جنبه هاي مختلف قابل بررســي است و مي توان با استفاده از دانش معناشناسي به بررسي برخي جنبه هاي آن پرداخت .
(عروسي حويزي ، ١٤١٥: ١٢/٣) ارتباطي که بين شــبکه معنايي نبأ با الله وجود دارد، اين است که يکي از نيازهاي اساسي انســان در نظام هستي شعور و آگاهي بوده است ؛ زيرا به واسطه هدايت و آگاهي است که به طور هم زمان دنيا و آخرت انســان هر دو آباد مي شــوند و از تبعات خسارت بار در امان مي ماند؛ بنابراين تنها خداوند متعال اســت که از همه چيز آگاهي دارد و مي تواند اين نياز انسان ها را مهيا سازد.
(حويزي ، ١٤١٥: ٥٨٨/٤) بنابراين آنچه از ارتباط شبکه معنايي نبوت با وحي مي توان دريافت اين است ؛ انبياء الهي که به عالم غيب ايمان داشــته و خود نيز مورد اشــارات وحي بوده اند، انسان ها را از وجود حقيقي وحي که در پشت پرده حجاب قرار دارد، باخبر کنند.
شمپايارپةيا:ول ٧ براين اســاس مي توان گفت که ارتباط شبکه معنايي نبوت با واژه غيب در اين است که انبيــاء الهي بــه وعده هاي غيب خداوند متعال ايمان دارند و انســان ها را از حقيقت چنين 1399 وعده هايي باخبر مي کنند.