چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، تاثیر الگوی آموزشی ملاقات کلاسی بر مهارتهای اجتماعی در دانش آموزان پایه چهارم منطقه نمین در سال تحصیلی 1400-1399 بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل دانش آموزان پایه چهارم منطقه نمین به تعداد 1037 نفر، که 536 نفر دختر و 501 نفر پسر بودند، که چهار کلاس (هر کدام دارای 30 دانش آموز) به روش تصادفی ساده به عنوان گروه آزمایش و کنترل انتخاب شدهاند. با توجه به اینکه روش پژوهش آزمایشی و به روش نیمه تجربی بوده است از دو گروه آزمایش و کنترل پرسشنامه 106 سوالی مهارتهای اجتماعی برگرفته از هادی عباسی (1385) پیش آزمون و بعد از اجرای آموزش الگوی ملاقات کلاسی در گروههای آزمایش، پس آزمون از هر دو گروه به عمل آمد. سپس دادههای گردآوری شده با استفاده از روشهای آماری توصیفی و استنباطی از جمله آزمون کلموگروف- اسمیرنف، تحلیل کوواریانس و t مستقل و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته شد. نتایج پژوهش بیانگر این است که آموزش الگوی ملاقات کلاسی بر مهارتهای اجتماعی تاثیر معناداری دارد و همچنین آموزش الگوی ملاقات کلاسی بر مهارتهای اجتماعی از بعد آغازگری و خاتمه، تقویت، ابراز وجود و جهتدهی تاثیر معناداری دارد.
خلاصه ماشینی:
که روی هم 120 دانش آموز برای نمونه که 60 نفر دختر و 60 نفر پسر انتخاب گر > پژوهشگر با مطالعه و بررسی پروندهی دانش آموزان از نظر طبقهی اجتماعی و سطح سواد والدین در هر دو گروه تقریباً یکسان هس Asri & Barbida Chen 4-ابزار های پژوهش در پژوهش حاضر، برای دسترسی به ادبیات پژوهشی ابتدا منابع معتبر نظیر کتابها، مقالههای علمی- پژوهشی، پایاننامههای تحصیلی (مطالعات کتابخانهای) مورد بررسی، مطالعه و فیشبرداری قرار گرفته شده است و ابزار اندازهگیری شامل: 1) الگوی آموزش ملاقات کلاسی و 2) پرسشنامه مهارتهای اجتماعی بوده است.
" جهت بررسی تفاوت میانگین نمره مهارت های اجتماعی و ابعاد آن در بین دانش آموزان دختر و پسر برای گروه آزمایش در مرحله پس آزمون با توجه به نرمال بودن توزیع داده ها در این متغیرها، از آزمون t مستقل استفاده می شود.
دانش آموزان در دو گروه آزمایش و کنترل به سؤالات آزمون (پیش آزمون- پس آزمون) پاسخ دادند و نتایج حاصل از دادهها، در جدول 4-9 که دربارهی مقايسه تغييرات نمره مهارتهای اجتماعی بين دو گروه آزمايش و کنترل در پس آزمون است، می توان نتیجه گرفت که آموزش الگوی آموزشی ملاقات کلاسی بر مهارت اجتماعی در مرحله پس آزمون تفاوت معنی داری داشته است.
دانش آموزان در دو گروه آزمایش و کنترل به سؤالات آزمون (پیش آزمون- پس آزمون) پاسخ دادند و نتایج حاصل از دادهها، در جدول 8 که دربارهی مقايسه تغييرات نمره مهارتهای اجتماعی در ابعاد آغاز گری و خاتمه، تقویت، ابراز وجود و جهت دهی بين دو گروه آزمايش و کنترل در پس آزمون است، می توان نتیجه گرفت که آموزش الگوی آموزشی ملاقات کلاسی بر مهارت اجتماعی در مرحله پس آزمون تفاوت معنی داری داشته است.